Canto Ostinato: ‘Hyperfocus tegenover meditatieve beleving’

Stichting Percussion Friends is sinds vorige maand weer gevestigd in Weert. De terugkeer op het oude nest wordt morgen (vrijdag 14 augustus) gevierd met de uitvoering van de beroemde de Canto Ostinato door het Mallet Collective in het Franciscus Huis in Weert.

Tekst: Redactie Klankwijzer

De uitvoering door Mallet Collective, het uitvoerende onderdeel van Percussion Friends, wordt gespeeld met drie marimba’s en twee vibrafoons. De uitvoerenden zijn Dominique Vleeshouwers en Vincent Houdijk op vibrafoon en Ramon Lormans, Arjan Jongsma en Maikel Claessens op marimba. “Deze bezetting geeft veel meer rijkheid aan klankpaletten”, legt Vincent Houdijk uit. “Ook het publiek heeft hier een voorkeur voor.” Mallet Collective heeft het werk al eerder in wisselende samenstellingen gespeeld. Houdijk: “Wat als speler bijzonder is bij de uitvoering van Canto Ostinato, is het splitsen van het brein. Aan de ene kant moet er hyperfocus zijn en aan de andere kant wil je ook in een meditatieve beleving/trance komen, zodat het publiek daar ook op kan inhaken.”

De Canto Ostinato van Simeon ten Holt is Nederlands meest gespeelde compositie uit de geschiedenis. Het wordt geschaard onder de minimalistische muziek. De in 2012 overleden Ten Holt componeerde het werk tussen 1973 en 1976 al spelend op het klavier. De componist creëerde meer dan honderd losse korte secties van enkele maten. Het stuk is op herhaling en tonaliteit gebaseerd en heeft geen vaste lengte. De uitvoerenden kunnen kiezen voor variaties en herhalingen, noten herhalen, veranderen of weglaten en ze kunnen het naar eigen inzicht eindeloos rekken waarmee de kracht van de repetitie alsmaar toeneemt. Andere secties vormen een melodische brug die slechts één keer worden gespeeld. Het motief (canto) bestaat uit een beperkt aantal muzieknoten. Omdat Ten Holt een meerduidige notatie gebruikte, is het aan de uitvoerenden om te bepalen hoe de noten in de partituur worden gespeeld; bijvoorbeeld legato, staccato, piano, forte, crescendo of diminuendo. Door andere accenten ontstaan andere patronen in het stuk. Het werk is bovendien geschreven in de oneven 10/16 maat. De maat in vijf tellen wijkt sterk af van de meeste gangbare westerse muziek. In het stuk ontstaat het effect van een echo. Als het bijvoorbeeld gespeeld wordt door twee piano’s, speelt de tweede piano dikwijls eenzelfde noot als de eerste piano, maar telkens een tel later.

Terugkeer

Met de uitvoering van de Canto Ostinato zet Stichting Percussion Friends de terugkeer naar Weert luister bij. Daar startte Ramon Lormans en Vincent Houdijk in 2005 met het begeleiden en inspireren van jonge slagwerktalenten. De afgelopen acht jaar werkte het slagwerkcollectief vanuit Amsterdam. Sinds 1 juli is Percussion Friends weer in Weert gevestigd als partner van cultuur- en kunsteducatie RICK. Inmiddels zijn meer dan 500 slagwerktalenten uit meer dan 25 landen in aanraking geweest met de expertise van de Nederlandse topslagwerkers. Een van de grootste voorbeelden uit de PF-opleiding is Dominique Vleeshouwers, winnaar van de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs.

De uitvoering in het Franciscus Huis in Weert op vrijdag 14 augustus begint om 20.30 uur. Kaarten kunnen besteld worden via:  KLIK HIER.

KNMO Klankwijzer is hét nieuws- en informatieplatform van de instrumentale amateurmuziek. Schrijf je hieronder (oranje balk) in voor de gratis nieuwsbrief en je ontvangt ook de digitale nieuwskrant automatisch in je mailbox. Of like: https://www.facebook.com/

Gepubliceerd: 13 aug 2020 - 10:59
Laatste update: 26 sep 2023 - 10:41