Educatief aspect: zet extra jurylid vóór de box
Bij wedstrijden met geblindeerde jurering ontbreekt het educatieve aspect. Is het een idee om een vierde jurylid vóór de jurybox neer te zetten? Praat er over mee.
Exact hetzelfde werk met totaal verschillende uitvoeringen. Open wedstrijden volgens het brassbandmodel leggen de interpretatieverschillen in de verplichte werken haarfijn bloot. Zo ook tijdens de Open Nederlandse Slagwerk Kampioenschappen onlangs in Barneveld. In de basisklasse gestemd komt Wooden Puppets van Vincent Cox vijf keer voorbij. De ene keer heel voorzichtig. Netjes binnen de lijntjes. Weinig dynamiek. Niet echt spannend. Eerder saai. De andere keer veel uitbundiger. Grote dynamische verschillen. Niet altijd even gelijk, maar er gebeurt wel iets.
De eerste gedachte die bij ons opkomt: wat jammer dat de jury geen zicht heeft op wat er op het podium gebeurt. Als ze de manier van aanpak van de diverse dirigenten zouden zien, zouden ze hen ongetwijfeld heel wat tips en tops ter verbetering kunnen aanreiken.
Maar concoursen volgens de brassbandformule met voor ieder hetzelfde verplichte werk en blinde jurering zijn nu eenmaal pure wedstrijden. Net als bij de 100 meter hardlopen op de Olympische Spelen gaat het alleen om de klassering. Een educatief aspect gaat er nauwelijks van uit. Het is wellicht de meest objectieve vorm van beoordeling, maar de opvoedkundige waarde is vrijwel nul.
Dat is eigenlijk wel jammer. Door het feit dat er slechts één werk gespeeld hoeft te worden, grijpen ensembles of orkesten open wedstrijden vaak aan om na een concoursloze periode de draad van de concoursgang weer voorzichtig op te pakken. Om diezelfde reden zien ook jeugdige orkesten open wedstrijden vaak als een mooie gelegenheid om jonge muzikanten te laten snuffelen aan het echte werk. Maar als leerschool heeft een dergelijk evenement nauwelijks waarde. Jammer, want juist het kader van dit soort verenigingen kan vaak nog wel wat goede adviezen gebruiken.
Jurylid Alex Schillings stelde hiervoor in Barneveld een simpele oplossing voor: zet voor de box van de jury een vierde jurylid dat alleen het educatieve aspect bekijkt. Zijn beoordeling telt niet mee in het concoursresultaat. Hij noteert zijn bevindingen, stopt die in een gesloten enveloppe en de dirigent bepaalt zelf of hij er wat mee doet. Het idee is niet bedoeld voor de kampioensdivisie bij de brassband, maar voor andere wedstrijden het overwegen zeker waard.
Tekst: Redactie KNMO Klankwijzer – foto: Freepik.com
Reageren? redactie@klankwijzer.nl
Schrijf je hieronder (oranje balk) in voor de gratis KNMO Klankwijzer Nieuwsbrief en je ontvangt ook de nieuwskrant automatisch in je mailbox.
Gepubliceerd: 28 apr 2019 - 09:50
Laatste update: 15 sep 2023 - 08:52