Hoe een Engelse school het onderwijsniveau verbeterde met muziek

De Onderwijsraad adviseert basisscholen om meer aandacht te besteden aan rekenen en taal. Het is droevig gesteld met de beheersing van taal en rekenen onder Nederlandse jongeren. Door taal en rekenen te verankeren in alle andere vakken en leergebieden en hogere eisen op taal- en rekengebied te stellen aan docenten, moet het niveau weer omhoog, luidt de boodschap.

Dat deed ons denken aan het filmpje hierboven, dat we enkele jaren geleden voorbij zagen komen op de BBC. Het gaat over een basisschool in het Engelse Bradford. De Feversham Primary Academy werd in 2011 door de Britse onderwijsinspectie beoordeeld als ‘slecht’. De school, gelegen in een van de meest achtergestelde en dichtbevolkte buurten van de stad, scoorde op alle fronten dik onder het landelijke gemiddelde. Voor de nieuwe directeur Naveed Idrees reden om het roer om te gooien. Voor de hand lag om meer taal- en rekenlessen te gaan geven. Maar Idrees koos ervoor om muziek, drama en kunst in elk deel van de schooldag op te nemen. Kinderen krijgen er zes uur per week muziekles, gebaseerd op de Kodály-methode.

Het resultaat is verbluffend: in zeven jaar tijd steeg de beoordeling van de Feversham Primary Academy van ‘slecht’ naar ‘goed’. Met de vorderingen van leerlingen op het gebied van lezen, schrijven en rekenen behoort de school tot de top van Engeland. Voor alle vakken scoorde de school ver boven het landelijke gemiddelde. En dat in een wijk waar driekwart van de bevolking van Pakistaanse, Bengaalse of Indiase afkomst is. Door toestroom van vluchtelingen uit Oost-Europa en andere delen van de wereld liepen de spanningen in de wijk hoog op. Behalve op het schoolplein van de Feversham Primary Academy. Er worden dertig verschillende talen gesproken, maar de jongeren leren en leven er allemaal gelukkig met en naast elkaar.

Tekst: Redactie KNMO Klankwijzer.

Gepubliceerd: 03 aug 2023 - 14:38
Laatste update: 09 okt 2023 - 11:02