KNMO Klankwijzer klaar voor nieuw seizoen

De vakantie is voorbij. De repetities zijn weer begonnen. Muziekverenigingen bereiden zich voor op de najaarsconcerten of hun concoursdeelnames. Het (digitale) nieuws- en informatieplatform KNMO Klankwijzer staat in de startblokken om de amateurmuziek- verenigingen weer een heel jaar te voorzien van informatie, te ondersteunen bij het promoten van activiteiten, te inspireren met goede voorbeelden en op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen. Om de sector nog beter van dienst te kunnen zijn, wordt momenteel achter de schermen gewerkt aan vernieuwing van het platform.

Tekst en collage: Onze redactie

“We merken het meteen aan de kaartverkoop of het paginabezoek zodra jullie iets over ons concert gepubliceerd hebben.” Die reactie horen we regelmatig van verenigingen en organisaties die via Klankwijzer hun activiteit promoten. Een mooier compliment kunnen we als redactie niet krijgen. Want daar is het destijds allemaal voor begonnen: het promoten van de instrumentale muzieksector in Nederland.

Platform
Klankwijzer in de huidige opzet bestaat nu bijna vijf jaar. Ondanks de toenemende populariteit van social media is het format in die periode alleen nog maar sterker en krachtiger geworden. De gemiddelde Facebookgebruiker heeft tegenwoordig zoveel vrienden en volgt zoveel pagina’s dat hij al bijna 24 uur nodig heeft om alle ‘posts’ te lezen. Na een kwartier is een bericht vaak al niet meer op iemands tijdlijn te zien. Als het er met al die algoritmes überhaupt al op verschijnt. Bovendien… lang niet iedereen ‘zit’ op Facebook. Daarom koos KNMO Klankwijzer vijf jaar geleden voor een crossmediaal platform met mediakanalen (papier, digitaal, website, social media) die elkaar aanvullen en versterken. Alles met als doel om zoveel mogelijk verschillende type lezers te bereiken. Van de trouwe papierlezer tot en met de beeldschermgebruiker die al swipend het laatste nieuws scant. Net als de grote kranten.

Bron
KNMO Klankwijzer wil een bron van inspiratie en informatie zijn voor de aangesloten verenigingen. Het NU.nl van de instrumentale amateurmuziek in Nederland. Behalve nieuws en mededelingen vanuit de KNMO haken we in op actuele ontwikkelingen. Een aansprekend voorbeeld van de kracht en reikwijdte van Klankwijzer is het megasucces van het Nij Talint Orkest (Nieuw Talent Orkest). Het door Guus Pieksma en Annewiep Bloem bedachte concept was aanvankelijk vooral een Friese aangelegenheid. Nadat Klankwijzer er aandacht aan ging besteden, verspreidde de format zich als een olievlek over het hele land. Alleen al komend najaar worden er in alle hoeken van het land 33 nieuwe projecten opgestart. Inmiddels zijn er ook varianten voor slagwerkers en jeugd beschikbaar.

Agenda
Het afgelopen jaar zijn de redactionele accenten enigszins verlegd. Niet omdat we daar als redactie naartoe stuurden, maar omdat de behoefte vanuit het veld daarom vroeg. Zo is de agendarubriek populairder dan ooit. Voor verenigingen van de bij de KNMO aangesloten bonden is de opgave van activiteiten voor de agenda gratis. Veel verenigingen kiezen echter ook voor de extra optie om de poster van hun evenement te delen via de verschillende mediakanalen van Klankwijzer. Daarmee bereiken ze in één klap heel gericht een enorme doelgroep. Organisaties laten ons weten dat hun campagne in Klankwijzer wezenlijk heeft bijgedragen aan de publieke opkomst van hun evenement. Opmerkelijk is ook dat steeds meer marketingafdelingen van professionele organisaties (schouwburgen, theaters, concertzalen, festivals, bioscopen, theaterproducenten) in toenemende mate van deze faciliteit gebruik maken. Verheugend is dat ook andere instrumentale disciplines, zoals symfonieorkesten, jazzensembles en big bands Klankwijzer steeds vaker weten te vinden. Voor de redactie is dat in de loop van afgelopen seizoen reden geweest om de activiteitenagenda regelmatig als een aparte uitgave te laten verschijnen. De tarieven voor het laten meeliften van de eventposter- of flyer met de digitale versie van Klankwijzer zijn zeer behoudend. Er zijn verschillende opties. Vanaf 30 euro (exclusief btw) wordt je poster geplaatst op de website en in iedere digitale uitgave. Doorgaans zijn de kosten bij twee bezoekers extra al terugverdiend. Belangrijk om te weten: de poster wordt geplaatst vanaf het moment van opgave tot de datum van de activiteit. Dus hoe eerder je je activiteit opgeeft hoe vaker en langer de poster zichtbaar is. De kracht zit immers in de herhaling van de boodschap. Het komende seizoen gaan we zeker door met deze service. We zoeken nog naar mogelijkheden om het promoten van activiteiten nog aantrekkelijker te maken.

Educatie
Ook met de rubriek Educatie hebben we het afgelopen jaar in een toenemende behoefte voorzien. Sinds corona de kaalslag in het muziekonderwijs nog een extra zetje gaf, nemen verenigingen, ondernemers en onderwijsinstellingen met de organisatie van workshops, clinics, play-ins, cursussen, trainingen, coaching, open dagen, meespeelprojecten, congressen, inloopdagen, inspiratiesessies, opleidingen etc. steeds meer zelf het heft in handen om de kwaliteit en kennis van muzikanten (jong en oud), dirigenten en bestuurders van amateurverenigingen bij te spijkeren. Zowel op de website als in de digitale uitgave is hier een aparte rubriek voor ingericht. De spelregels zijn hetzelfde als bij agendaberichten: vermelding is voor bij de KNMO-bonden aangesloten verenigingen gratis. De kosten voor het plaatsen van de poster of flyer zijn eveneens zeer gering. Niet KNMO-leden kunnen alleen meedoen wanneer ze de vermelding van hun educatieve activiteit ondersteunen met het tegen betaling plaatsen van een poster, flyer of advertentie. Ook hiervoor geldt: bij een, twee of drie aanmeldingen zijn de kosten al terugverdiend.

Vacatures
En dan is er natuurlijk de vacaturebank. Onze redactie mocht er ooit getuige van zijn hoe een conservatoriumdocent hafabra-directie zijn leerling wees op de vacaturebank van Klankwijzer om een leuke ervaringsplek te vinden. Dat de reputatie van Klankwijzer kennelijk zo groot is, verraste onszelf nog het meest. Inmiddels is de vacaturebank uitgegroeid tot de meest bekeken banenmarkt in de instrumentale amateurmuziek in Nederland. Het is al lang niet meer zo dat alleen hafabra- of smp-verenigingen via Klankwijzer op zoek gaan naar een nieuwe dirigent of instructeur. Ook steeds meer onderwijsinstellingen, professionele orkesten en ondernemers proberen vacatures in de muzieksector via Klankwijzer in te vullen.

Mailbox
Inmiddels is het aantal lezers van KNMO Klankwijzer fors toegenomen. Met de gecombineerde nieuwsbrief/digitale krant voorzien we 10.000 abonnees (waaronder vrijwel alle muziekverenigingen) via hun mailbox van nieuws en informatie. De website www.klankwijzer.nl wordt dagelijks gemiddeld 1000 keer bezocht, terwijl de Facebookpagina inmiddels 6400 volgers telt.

Delen
KNMO Klankwijzer bevat dus niet alleen nieuws en informatie voor bestuurders, maar ook voor iedere individuele muzikant. Met name voor jeugdige muzikanten staan er vaak interessante activiteiten in vermeld. Daarom roepen we secretarissen en pr-functionarissen op om de nieuwsbrief, digitale uitgave en het (gedrukte) magazine binnen de vereniging te delen met de leden. Of nog beter: roep via de communicatiemiddelen van je eigen vereniging de leden op om een persoonlijk abonnement te nemen op de nieuwsbrief/digitale uitgave. Dat kan via https://bit.ly/KWnieuwsbrief. Deze service van de KNMO is gratis voor iedereen.

Wat kan Klankwijzer voor je betekenen? Klik HIER voor een overzicht.

Gepubliceerd: 07 sep 2023 - 19:23
Laatste update: 09 okt 2023 - 12:28