“Marchingband is eindstation: het gaat om de weg ernaartoe”

De christelijke muziekvereniging Door Vriendschap Sterk (DVS) uit Katwijk viel tijdens het Wereld Muziek Concours in 2022 volop in de prijzen. Successen die niet zomaar uit de lucht komen vallen. Ze zijn het resultaat van een doordachte aanpak en sterke visie. Tijdens het nationale congres voor de mars- en showsector in Eemnes legde Marit van der Plas de filosofie van de vereniging uit.

TEKST: FRANK VERGOOSSEN – FOTO’S: DVS

Voor veel DVS-leden staat de zomer van 2022 voorgoed in het geheugen gegrift als de mooiste van hun leven. In het Parkstad Limburg Stadion in Kerkrade beleefde de Katwijkse mars- en showband het hoogtepunt in zijn 71-jarige geschiedenis. Tijdens het Wereld Muziek Concours sleepte de vereniging zowel in de Junior Division als in de Championship Division de wereldtitel op het onderdeel Mars in de wacht. Bovendien werd de marchingband in een internationaal deelnemersveld runner-up op het onderdeel Show.

VISIE
Succes in de muziekwereld vraagt meer dan alleen talent. Bij DVS staat een duidelijke filosofie centraal. Marit van der Plas sprak op het congres over de jeugdopleiding van de vereniging. Volgens haar draait het niet alleen om wat een kind voor de vereniging kan betekenen, maar juist ook om wat de vereniging kan bieden aan het kind. “Verenigingen redeneren vaak vanuit hun eigen belang. Wat kan een kind voor ons betekenen? Hoe krijgen we een kind zo snel mogelijk in de jeugdband of de marchingband? Maar zo werkt dat niet. Je kunt niet zeggen tegen een kind: ‘Zo, en als je goed je best doet, mag je over een paar jaar meedoen in het grote korps’. Je moet vanaf dag één investeren in een nieuw lid.”

SLEUTELWOORDEN
Deze aanpak vraagt om een lange adem en een duidelijke visie. De slogan ‘De jeugd heeft de toekomst’ is bij DVS geen loze kreet, maar een fundamenteel uitgangspunt. Het opleiden tot goede muzikanten, bevorderen van persoonlijke groei, saamhorigheid, gezelligheid en vriendschap zijn daarbij de sleutelwoorden. “De jeugd is het fundament van de vereniging,” legt Marit uit. “We investeren 1,5 tot 2 keer zoveel in de jeugd als in de marchingband. Sommige leden stellen daar vraagtekens bij. Moet je wel zoveel geld uitgeven aan leden waarvan het de vraag is of ze wel lang blijven? Natuurlijk, van de twintig die beginnen houd je er soms maar twee over. Dat is ook bij ons zo. Maar dat zijn er dan toch weer twee. In onze visie is de marchingband het eindstation. Het gaat om de weg ernaartoe.”

OPLEIDINGSPLAN
Het succes van DVS begint met een zorgvuldig uitgewerkt opleidingsplan. Voor iedere leeftijdsgroep is een specifiek traject ontwikkeld. Al vanaf vijf jaar kunnen kinderen starten met wekelijkse AMV-lessen (Algemene Muzikale Vorming). Daarin staat plezier in muziek maken voorop. Daar hoort ook al spelen voor publiek bij. Marit: “Ook al klinkt het nog niet zo geweldig en is het groepje nog zo klein, de jeugd doet bij ons van begin af aan zoveel mogelijk mee. Door kinderen al in een vroeg stadium te laten spelen voor publiek hebben we een grote slag geslagen.”

AFHAKEN
Naarmate kinderen ouder worden, verschuift de focus. In de AMV-3 fase is de kans op afhaken het grootst. Spelen in het jeugdorkest, kennismaken met marcheren en investeren in het lezen van bladmuziek staan hierbij centraal. Naast muziek maken wordt ook uitdrukkelijk ingezet op sociale activiteiten. “We proberen iedere maand iets anders te organiseren. Dat kan een filmavond zijn of een bezoek aan een pretpark. Maar soms komen ze ook naar het clubgebouw om gewoon samen een potje te voetballen. Ook proberen we deze groep regelmatig een podium te bieden om op te treden.”

ECHTE WERK
Het echte werk begint bij de junioren. In dit ontwikkelingsstadium wordt ingezet op muzikale groei. De leden krijgen individuele les en sectieles, maar volgen ook orkest-, mars- en showrepetities. “We proberen ook mooie optredens voor de junioren te regelen, vooral in en rond Katwijk,” legt Marit uit. “Want zichtbaarheid op straat is nog steeds de beste reclame.” In deze fase wordt ook gelet op de belastbaarheid van de leden. “Bij te veel optredens blijft er te weinig tijd over voor muzikale groei. Dat geldt zeker voor leden die zowel in het jeugdkorps als in de marchingband spelen.”

EFFECT
Marit wijst erop dat ook bij DVS de leden niet zomaar binnen komen wandelen. Werving gebeurt niet op scholen, maar via activiteiten zoals open AMV-dagen die bewust in het eigen clubgebouw worden gehouden. Een creatieve wervingscommissie is daar voortdurend mee bezig, ook om ouders naar het clubgebouw te halen. Toch blijkt de grootste trekpleister simpel: de band zien optreden op straat. “Dan komen de meeste aanmeldingen binnen”, zegt Marit. Het effect van ‘Daar wil ik ook bij horen’ werkt nog steeds het beste.”

VOLGSYSTEEM
Een belangrijk facet binnen de opleiding van DVS is verder een leerlingvolgsysteem. Hierin houden docenten wekelijks de voortgang van jonge muzikanten bij. Ouders hebben ook toegang tot dit systeem. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid van ouders, maar ook die van docenten. “Ouders zien wat hun kind leert en waarderen de inspanningen van de vereniging,” zegt Marit. Het succes van DVS komt echter niet alleen door een goed opleidingsplan. Vrijwilligers spelen een cruciale rol, van het organiseren van evenementen tot het ondersteunen van repetities. “Zonder hen zouden we niet kunnen doen wat we doen. Muziek maken is teamsport.”

VRUCHTEN
DVS is een inspirerend voorbeeld voor andere verenigingen. Hun succes bewijst dat investeren in jeugd loont. Met een duidelijke visie, een sterke organisatie en een lange-termijn aanpak hebben ze niet alleen titels gewonnen, maar ook een duurzame toekomst gecreëerd. De filosofie van DVS is simpel, maar krachtig: als je in je jeugd investeert, pluk je daar uiteindelijk de vruchten van.

Op de foto: Ook voor de jeugd worden regelmatig leuke optredens geregeld.

Gepubliceerd: 29 nov 2024 - 17:00
Laatste update: 26 nov 2024 - 17:03