Page 7 - Krant week 2019-05
P. 7
7
Deelname aan schoolprojecten
is investeren in de toekomst
Het werven van leden mag niet het uitgangspunt zijn bij samenwerkingsprojecten tussen basisscholen en
muziekverenigingen in het kader van Méér Muziek in de Klas. Dat is de boodschap in het stappenplan dat de
commissie Educatie en Jeugd van de KNMO en de stichting Méér Muziek in de Klas samen hebben opgesteld om
verenigingen en scholen met elkaar in contact te brengen.
Bløf op de bres
FOTO: Aanlevering Méér Muziek in de Klas voor muziekles
NMO en stichting Méér in Zeeland
Muziek in de Klas hebben hun
Kkrachten gebundeld. Met de De popgroep Bløf is een van de samen-
samenwerking wordt ingezet op het werkingspartners die zich inzetten voor
verduurzamen van muziekonderwijs een verdubbeling van het aantal basis-
voor basisschoolkinderen. Stichting scholen met structureel muziekonderwijs
Méér Muziek in de Klas zet zich in in Zeeland. Koningin Máxima is als ere-
voor structureel muziekonderwijs voor voorzitter van het landelijk initiatief Méér
alle 1,6 miljoen basisschoolkinderen Muziek in de Klas op 20 februari getuige
in Nederland. De KNMO, de van de ondertekening van de convenant
muziekkoepel voor instrumentale muziekonderwijs in Zeeland.
amateurmuziek in Nederland, kan
daar samen met haar regionale Momenteel krijgen kinderen op veertig
bonden en de daarbij aangesloten procent van de Zeeuwse basisscholen struc-
muziekverenigingen een belangrijke tureel muziekonderwijs in de klas. Dat moet
schakel in vormen. Vooral wanneer het in 2021 gestegen zijn naar tachtig procent.
gaat om de koppeling van binnen- en Het convenant geeft weer hoe dit gestalte
buitenschools muziekonderwijs. Om gaat krijgen. Daarbij is de ondertekening
dit doel te bereiken, werken beide het startpunt van een nieuwe samenwer-
partijen intensief samen. king tussen alle betrokken partijen. Het
convenant vloeit voort uit het project Méér
Stappenplan Koningin Maxima zet zich als erevoorzitter in voor Méér Muziek in de Klas Muziek in de Klas Lokaal en is een afspraak
Een van gezamenlijke acties is de tussen meer dan twintig partners in Zeeland,
ontwikkeling van een stappenplan waaronder de provincie Zeeland, de Coöpe-
voor muziekverenigingen en scholen. • Verenigingen die al een succesvol Probeer de doelen en belangen ratie Primair Onderwijs Zeeland (CPOZ), HZ
Daarin wordt aangegeven hoe deze project hebben eenduidig te krijgen voor Pabo University of Applied Sciences, Bløf en
partijen met elkaar in gesprek kunnen • Andere plaats waar al succesvolle alle partijen. Hierin is open de Zeeuwse Muziekschool. De ondertekening
gaan. Belangrijk is om hierbij het samenwerkingen zijn communicatie het sleutelwoord vindt plaats tijdens een feestelijke bijeen-
gemeenschappelijk doel voor ogen • Knmo.nl/jeugd komst met 550 kinderen van basisscholen uit
te houden: kwalitatief, structureel • Pabo en/of conservatorium in de 6. CONCRETISEER SAMEN HET heel Zeeland.
muziekonderwijs voor het kind. Bij regio PLAN
alle initiatieven en activiteiten dient • Waarom, Wat en Hoe? (Golden
het kind centraal te staan. Wie alleen 2. WAT IS ER ALLEMAAL Circle Sinek)
meedoet met de bedoeling om op korte MOGELIjK? • Bekijk de mogelijkheden financieel Vijf ton extra
termijn nieuwe leden binnen te halen, • Kortlopend project • Uitdragen waarom muziekonderwijs
draagt niet bij aan de oplossing voor • Eenmalige workshop/dag belangrijk is > om fondsen te werven. voor Méér
de teruglopende ledenaantallen op de • Doorlopende leerlijn
langere termijn. Muziekverenigingen Dit is alleen het stappenplan vanuit het Muziek in de Klas
die zich bij een basisschool aansluiten 3. GEBRUIK WARME CONTACTEN oogpunt van de muziekvereniging.
als partner bij de uitvoering een Gebruik handige ingangen om Klik op onderstaande ‘hotspot’ voor De Tweede Kamer blijft Méér Muziek in de
programma in het kader van Méér contact te leggen. Denk aan: het volledige stappenplan. Klas ondersteunen. Voor zowel 2019 als
Muziek in de Klas doen dit als • Ouders 2020 trekt het kabinet 500.000 euro uit
investering voor de toekomst. • Leerkrachten/personeel om muziekonderwijs te stimuleren.
• Leerlingen
Hieronder het stappenplan dat • Jeugdcoördinator vereniging De Kamer vindt dat ieder kind de kans moet
KNMO en Méér Muziek in de Klas • Interne cultuurcoördinator (Icc’er) krijgen om zijn of haar passies, talenten
voor muziekverenigingen die willen en creativiteit te ontwikkelen. Bijna 1660
samenwerken met een school. 4. PLAN EEN GESPREK po-scholen hebben de afgelopen jaren
Zorg ervoor dat er deskundigen Inspiratiedag over deelgenomen aan het initiatief. Daaruit con-
1. ORIëNTEREN aansluiten bij een eerste gesprek jeugdbeleid cludeert de Kamer dat er ruimschoots animo
Wat is er al en waar zijn en probeer met vragen bij De commissie Educatie en Jeugd houdt bestaat maar dat nog maar een kwart van de
samenwerkingen mogelijk? Vraag elkaar te komen. Onthoud dat zaterdag 25 mei in Akoesticum in Ede po-scholen meedoet. Afgelopen juni verliep
hulp daar waar nodig; regionale (muziekonderwijs voor) het kind een inspiratiedag die geheel in het teken de laatste termijn. Door de bijdrage voort te
bond/KNMO/professionals centraal staat. staat van jeugdbeleid en alles wat daarmee zetten wil de regering bevorderen dat alsnog
• Kunstencentra samenhangt. Reserveer alvast deze datum. zoveel mogelijk kinderen kunnen meedoen.
• Andere muziekverenigingen 5. EENDUIDIGE DOELEN