Page 19 - krant week 09
P. 19
19
BLOG Rob Goorhuis
Rob Goorhuis is al ruim 40 jaar een van de toonaangevende componisten in de wereld van de blaasmuziek. Speciaal voor KNMO Klankwijzer onderhoudt hij een blog waarin hij vertelt over zijn werk als
componist. In deze nieuwe serie blogs haalt hij herinneringen op aan zijn samenwerking met fanfare Sint Caecilia uit Schimmert en dirigent Sef Pijpers.
Het verhaal achter Passion et Tendresse
Na de succesvolle uitvoering van de Sonate in 1987 volgde voor het bondsconcours van 1990 gitaarconcert als een ode aan de Spaanse muziek? Heerlijk, zo’n spontaan en temperamentvol
de tweede opdracht. Ik werd voor het eerst geconfronteerd met de vraag om iets te maken publiek! Het is apart, dat mensen in muziek iets kunnen horen wat de maker ervan niet heeft
wat niet alleen nieuw was, maar ook zeer moeilijk. Het behalen van de zege was een pres- bedoeld. Het wordt me vaak gevraagd: “Kunt u vertellen, wat u hiermee bedoeld heeft?”. Nee,
tigekwestie. Men wilde gewoon de beste zijn en de beste blijven. Er werd keihard voor ge- dat kan ik u niet vertellen. Luister maar en onderga het, en als het kan, geniet ervan.
werkt. Een moeilijk stuk zou indruk maken. Hoe gecompliceerd dit ook zou zijn, het zou over-
wonnen worden ten koste van alles. Er was zoveel drijfveer, zoveel ijver en zoveel passie… Toen het stuk klaar was, kwamen er twee reacties. Ik was vergeten een hoornsolo in het werk
op te nemen en het gedeelte met de maatwisselingen, was dat wel goed gelukt, was dat zo
Passion et Tendresse werd volgens hetzelfde stramien opgezet als de Sonate, maar dan bedoeld? Dat “klonk” namelijk niet. Over het tweede punt maakte ik me geen zorgen. De tijd
zonder een langzame inleiding. Het begin moest overrompelend zijn. De eerste klap was zou het leren. Maar wat betreft het eerste schrok ik me een hoedje. Ik was de hoornsolo verge-
een daalder waard. Ik ging uit van het secunde-interval als materiaal voor het hele werk. ten. Hoe loste ik dat op?
Voor de snelle delen werd de kleine secunde als uitgangspunt genomen, voor de langzame Na enig gepieker kreeg ik een lumineus idee. Ik knipte met een schaar de laatste acht maten
passages was dat de grote secunde. De motivische verwerking vertoonde gelijkenis met de van mijn partituur af en plakte een leeg vel muziekpapier aan het blad, waar ik het slot vanaf
werkwijze in het Concertino en de Sonate. Het hoofdthema bezat een grillige beweging met had gehaald. Het stuk werd geopereerd. De heftig stuwende beweging van het slotgedeelte
veel lastige maatwisselingen, terwijl het contrasterende gegeven in een stabiele 2/2 maat stokte abrupt op de plek, waar ik er de schaar in had gezet. In de lege ingevoegde maten
contempleerde. Hier kwam echter ook een ander element om de hoek kijken. schreef ik voor alle hoorns en alle euphoniums een unisono mordent in een forte fortissimo,
dat op een lange toon diminueerde naar piano. Uit deze laatste aangehouden toon kwam de
Noël Speetjens had gevraagd om twee solo’s in het werk, één voor trompet, die gespeeld zou solohoorn tevoorschijn met een mijmerende reminiscentie aan het thema voor broer Marc. Ook
worden door zijn zoon Marc, en één voor zijn zoon Richard, die hoorn speelde. Zo kwam er in Richard Speetjens had zijn solo. Hij kreeg zelfs het laatste woord. Na de ingreep werd het stuk
het langzame middendeel volgens het Sonaterecept een trompetsolo, gebaseerd op het idee besloten met de er afgeknipte maten. Even hechten en klaar was de kees.
van de grote secunde. Velen hoorden daarin een gelijkenis met het thema van het midden-
deel uit het Concierto de Aranjuez van de blinde componist Joaquin Rodrigo (1901 tot 1999). Na enige weken bleek ook het probleem van de passages met de vele maatwisselingen te zijn
Toch heb ik bij het schrijven geen moment een associatie met dit prachtige muziekwerk opgelost. Het was eigenlijk alleen maar even wennen voor ze. In eerste instantie hadden ze het
gehad. De ‘herkenning’ door het publiek stoelde vooral op de mordent waarmee mijn thema meer gezien als een slagtechniekoefening voor de dirigent en een teloefening voor de muzikan-
opent. De ontspannen, volledig tot rust gekomen beweging creëert de bedding waarin een ten. Maar na een paar weken begon het toch muziek te worden.
aan het gitaarconcert verwante sfeer wordt opgeroepen en deed dus de rest. Had ik de mor-
dent op heroïsche wijze gebruikt, zoals Bach in zijn beroemde Toccata et Fuga, dan had men De officiële première in het MECC te Maastricht was succesvol. Een eerste prijs met lof van de
waarschijnlijk een daaraan gerelateerde beleving gehad. jury en een startbewijs voor de landskampioenschappen van 1991 vormden de beloning voor
de muzikale prestatie. Een paar maanden later prolongeerde St. Caecilia haar landstitel in de
Toen Jan Cober enige jaren later de harmonieversie van dit werk met het Nationaal Jeugd Nobelaer te Etten-Leur.
Harmonie Orkest speelde in de arena van Valencia, stoof het publiek midden in de uitvoe-
ring overeind met een daverend applaus. Beschouwde men de ‘verwijzing’ naar Rodrigo’s Rob Goorhuis
Vacaturebank KNMO Klankwijzer
Ben je op zoek naar een nieuwe dirigent, instructeur, docent of trainster?
Op de website www.klankwijzer.nl is voor vacatures een aparte rubriek ingericht.
Een overzicht van de meest recente vacatures voor dirigenten, instructeurs en docenten
• Kon. Oude Harmonie Eijsden • Harmonie Sint Cecilia - Susteren
jeugdorkest • Drum- en showband Con Brio
• Muziekvereniging De Woldklank Alphen aan den Rijn
Steenwijkerwold leerlingenorkest
• ZomerOrkest Nederland voorzitter • Stroomdalkapel Vries
trombonisten en slagwerker
• Muziekvereniging Crescendo
Zuid-Beijerland
KLIK HIER voor de KLIK HIER voor opgave
volledige van vacature-
vacatureteksten advertenties