Page 5 - Krant week 2012
P. 5

5




        Nood maakt vindingrijk. Meteen nadat de KNMO vorige week adviseerde om zowel repetities als fysieke muzieklessen te

        schrappen, circuleren er op social media tal van tips om muziekles op afstand mogelijk te maken. Sindsdien staan docenten
        door het hele land met behulp van programma’s zoals WhatsApp, Zoom, Facetime of Skype in verbinding met hun leerlingen.
        Het toont de veerkracht van de amateurmuziekwereld.

        “Het ging meteen best goed”









                                            Melanie Nieuwenhuisen tijdens de
        Tekst: Onze redactie                online muziekles.
        Foto: Facebook Jan van den Eijnden


                elanie Nieuwenhuisen uit
                Loon op Zand zat al met
        Mklachten thuis toen de
        KNMO haar leden adviseerde om
        alle activiteiten op te schorten. Vol-
        gens de voorschriften van de Veilig-
        heidsregio Brabant-Noord mochten
        mensen met klachten, woonachtig
        in de brandhaard van de corona-epi-
        demie in Nederland, de deur niet uit
        zodra ze zich niet lekker voelden.
        En dus meldde de hoorniste van
        Koninklijke Sophia’s Vereeniging uit
        Loon op Zand zich bij haar docent
        Jan van den Eijnden af voor de weke-
        lijkse muziekles. “Daarop kwam Jan
        met het idee om online les te geven”,
        vertelt Melanie.

        Het tweetal plaatste een foto op Fa-
        cebook. Het bericht werd door vele
        ‘lotgenoten’ in het hele land meteen
        opgepikt. In no time circuleerden op   beeld welke oefenstof je moet ne-  ook nog steeds maar dat is sowieso   momenten en hoe je moeilijke
        social media allerlei tips en ideeën   men. Dat geldt zeker voor kinderen.   een eenzijdige werkvorm.  passages oefent. Natuurlijk ook
        voor individuele muziekles op af-  Ze zullen zich op een gegeven mo-  • Klank en dynamiek zijn via digitale   voorbeelden geven. Leuk om een
        stand. “Het ging meteen best goed”,   ment ook gaan afvragen of ze het wel   middelen moeilijker te horen. Dat   leerling een filmpje te laten maken
        vertelt Melanie. “We leggen met   goed doen. Door online met elkaar   geeft ruimte voor andere werkvor-  van hoe hij/zij studeert (bijv. van
        behulp van Facetime verbinding met   in verbinding te blijven kun je dat als   men en om te werken aan andere   10 minuten) en dat te delen met de
        elkaar. Er zit weliswaar wat vertra-  docent altijd blijven controleren.”  aspecten, zoals receptieve vorming.   docent: heel informatief voor de
        ging op de lijn. Dat maakt samenspe-                                 - Primavista spel                 docent en er kunnen meestal veel
        len wel wat lastiger. Maar als docent   Tips                         Via mail muziek sturen (bijv. en-  adviezen worden gegeven. Van te-
        en leerling een beetje op elkaar zijn   Op verzoek van de KNMO stel-  kele dagen) en dit primavista laten   voren dan wel met de ouders hier-
        ingespeeld, is het goed te doen. Dan   de Jan van den Eijnden, specialist   spelen.                    over communiceren in het kader
        maakt het zelfs niet zo heel veel ver-  cultuureducatie bij het Landelijk   - Ritmische vorming        van privacy!
        schil met fysieke les. Kinderen zullen   Kennisinstituut Cultuureducatie     Laat de leerling een melodietje     - Manieren van inspelen (‘war-
        er wellicht wat meer moeite mee   en Amateurkunst, in samenspraak    bedenken op een gegeven ritme     ming-up’) uitdiepen
        hebben.”                          met een aantal collega’s onderstaand   dat ook kan dienen als primavista     - Technische oefeningen uitdiepen
                                          lijstje met tips over deze alternatieve   ritme oefening.            zoals pinkgrepen, hulpgrepen, tong-
        Contact                           manier van lesgeven samen. Wellicht     - Gehoor trainen             slag etc.
        Volgens Melanie, zelf werkzaam in   dat ook andere muziekdocenten     Speel een melodietje voor en laat
        het onderwijs, is het ondanks de   hiermee hun voordeel kunnen doen.  de leerling naspelen. Bijvoorbeeld   • Zingen is een hele goede methode
        beperkingen een prima alternatief                                    eerst zelf voorspelen met instru-  om het muzikale voorstellingsver-
        om komende periode door te ko-    • Muziekles geven via interface    ment in beeld, zodat de leerling de   mogen te trainen. “Als je het kunt
        men. “Het is hoe dan ook beter dan   Facetime, WhatsApp videobellen   vingerzetting ziet. Dan zonder dat   zingen, kun je het ook spelen”,
        helemaal geen les”, zegt ze. “Je kunt   (een-op-een), Skype, Microsoft   de leerling de ventielen of kleppen   wordt vaak gezegd. Sommige leer-
        wel afspreken om te blijven oefenen,   Teams en GoToMeeting (groepen),   ziet en puur op het gehoor laten   lingen vinden ‘zingen’ vervelend
        maar het risico is dat je daar op den   platforms die de mogelijkheid bie-  naspelen.                  maar fluiten of neuriën kan natuur-
        duur toch wat lakser in wordt. Zeker   den om via interface les te geven.     - Theorie uitleggen en oefenen  lijk ook (of op het mondstuk spelen
        als er geen controle is. Volwassenen   Nadeel is dat de klank niet zo goed     Achtergrondinformatie opzoeken,   bij koperblazers in het middenre-
        hebben die discipline misschien nog   wordt weergegeven, dus aan stem-  bespreken, bijvoorbeeld over com-  gister). Dit kan ook heel goed wor-
        wel, maar voor kinderen is dat vaak   ming en intonatie werken is lastig.   ponisten en muziekgeschiedenis   den toegepast bij lastige ritmes.
        toch lastig vol te houden.” Bovendien   Equalizers in de apparatuur zorgen   (receptieve vorming) aan de hand
        is het volgens Melanie ook belangrijk   er bovendien voor dat de dyna-  van het repertoire dat in het sa-  • Geef leerlingen de tip om stukken
        dat de docent gedurende de lesloze   miek niet goed te horen is.     menspelorkest of vereniging wordt   van het orkest met YouTube mee
        periode een oogje in het zeil kan                                    gespeeld.                         te spelen. De afspeelsnelheid kan
        houden. “Als je elkaar niet meer   • Als je op deze manier lesgeeft, kan     - Leren studeren          worden aangepast: https://www.
        spreekt verlies je het contact. Als   dat ook prima interactief en crea-  Praat met de leerling over de ma-  appletips.nl/snelheid-youtube-vi-
        leerling weet je dan op den duur ook   tief zijn. Natuurlijk kan een ‘tradi-  nier van studeren. Bijvoorbeeld   deo. Veel repertoire is op YouTube
        niet meer wat je moet doen. Bijvoor-  tionele’ aanpak (de ‘overhoorles’)   over het indelen van je studie-  te vinden.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10