Page 5 - Krant week 2012
P. 5
5
Nood maakt vindingrijk. Meteen nadat de KNMO vorige week adviseerde om zowel repetities als fysieke muzieklessen te
schrappen, circuleren er op social media tal van tips om muziekles op afstand mogelijk te maken. Sindsdien staan docenten
door het hele land met behulp van programma’s zoals WhatsApp, Zoom, Facetime of Skype in verbinding met hun leerlingen.
Het toont de veerkracht van de amateurmuziekwereld.
“Het ging meteen best goed”
Melanie Nieuwenhuisen tijdens de
Tekst: Onze redactie online muziekles.
Foto: Facebook Jan van den Eijnden
elanie Nieuwenhuisen uit
Loon op Zand zat al met
Mklachten thuis toen de
KNMO haar leden adviseerde om
alle activiteiten op te schorten. Vol-
gens de voorschriften van de Veilig-
heidsregio Brabant-Noord mochten
mensen met klachten, woonachtig
in de brandhaard van de corona-epi-
demie in Nederland, de deur niet uit
zodra ze zich niet lekker voelden.
En dus meldde de hoorniste van
Koninklijke Sophia’s Vereeniging uit
Loon op Zand zich bij haar docent
Jan van den Eijnden af voor de weke-
lijkse muziekles. “Daarop kwam Jan
met het idee om online les te geven”,
vertelt Melanie.
Het tweetal plaatste een foto op Fa-
cebook. Het bericht werd door vele
‘lotgenoten’ in het hele land meteen
opgepikt. In no time circuleerden op beeld welke oefenstof je moet ne- ook nog steeds maar dat is sowieso momenten en hoe je moeilijke
social media allerlei tips en ideeën men. Dat geldt zeker voor kinderen. een eenzijdige werkvorm. passages oefent. Natuurlijk ook
voor individuele muziekles op af- Ze zullen zich op een gegeven mo- • Klank en dynamiek zijn via digitale voorbeelden geven. Leuk om een
stand. “Het ging meteen best goed”, ment ook gaan afvragen of ze het wel middelen moeilijker te horen. Dat leerling een filmpje te laten maken
vertelt Melanie. “We leggen met goed doen. Door online met elkaar geeft ruimte voor andere werkvor- van hoe hij/zij studeert (bijv. van
behulp van Facetime verbinding met in verbinding te blijven kun je dat als men en om te werken aan andere 10 minuten) en dat te delen met de
elkaar. Er zit weliswaar wat vertra- docent altijd blijven controleren.” aspecten, zoals receptieve vorming. docent: heel informatief voor de
ging op de lijn. Dat maakt samenspe- - Primavista spel docent en er kunnen meestal veel
len wel wat lastiger. Maar als docent Tips Via mail muziek sturen (bijv. en- adviezen worden gegeven. Van te-
en leerling een beetje op elkaar zijn Op verzoek van de KNMO stel- kele dagen) en dit primavista laten voren dan wel met de ouders hier-
ingespeeld, is het goed te doen. Dan de Jan van den Eijnden, specialist spelen. over communiceren in het kader
maakt het zelfs niet zo heel veel ver- cultuureducatie bij het Landelijk - Ritmische vorming van privacy!
schil met fysieke les. Kinderen zullen Kennisinstituut Cultuureducatie Laat de leerling een melodietje - Manieren van inspelen (‘war-
er wellicht wat meer moeite mee en Amateurkunst, in samenspraak bedenken op een gegeven ritme ming-up’) uitdiepen
hebben.” met een aantal collega’s onderstaand dat ook kan dienen als primavista - Technische oefeningen uitdiepen
lijstje met tips over deze alternatieve ritme oefening. zoals pinkgrepen, hulpgrepen, tong-
Contact manier van lesgeven samen. Wellicht - Gehoor trainen slag etc.
Volgens Melanie, zelf werkzaam in dat ook andere muziekdocenten Speel een melodietje voor en laat
het onderwijs, is het ondanks de hiermee hun voordeel kunnen doen. de leerling naspelen. Bijvoorbeeld • Zingen is een hele goede methode
beperkingen een prima alternatief eerst zelf voorspelen met instru- om het muzikale voorstellingsver-
om komende periode door te ko- • Muziekles geven via interface ment in beeld, zodat de leerling de mogen te trainen. “Als je het kunt
men. “Het is hoe dan ook beter dan Facetime, WhatsApp videobellen vingerzetting ziet. Dan zonder dat zingen, kun je het ook spelen”,
helemaal geen les”, zegt ze. “Je kunt (een-op-een), Skype, Microsoft de leerling de ventielen of kleppen wordt vaak gezegd. Sommige leer-
wel afspreken om te blijven oefenen, Teams en GoToMeeting (groepen), ziet en puur op het gehoor laten lingen vinden ‘zingen’ vervelend
maar het risico is dat je daar op den platforms die de mogelijkheid bie- naspelen. maar fluiten of neuriën kan natuur-
duur toch wat lakser in wordt. Zeker den om via interface les te geven. - Theorie uitleggen en oefenen lijk ook (of op het mondstuk spelen
als er geen controle is. Volwassenen Nadeel is dat de klank niet zo goed Achtergrondinformatie opzoeken, bij koperblazers in het middenre-
hebben die discipline misschien nog wordt weergegeven, dus aan stem- bespreken, bijvoorbeeld over com- gister). Dit kan ook heel goed wor-
wel, maar voor kinderen is dat vaak ming en intonatie werken is lastig. ponisten en muziekgeschiedenis den toegepast bij lastige ritmes.
toch lastig vol te houden.” Bovendien Equalizers in de apparatuur zorgen (receptieve vorming) aan de hand
is het volgens Melanie ook belangrijk er bovendien voor dat de dyna- van het repertoire dat in het sa- • Geef leerlingen de tip om stukken
dat de docent gedurende de lesloze miek niet goed te horen is. menspelorkest of vereniging wordt van het orkest met YouTube mee
periode een oogje in het zeil kan gespeeld. te spelen. De afspeelsnelheid kan
houden. “Als je elkaar niet meer • Als je op deze manier lesgeeft, kan - Leren studeren worden aangepast: https://www.
spreekt verlies je het contact. Als dat ook prima interactief en crea- Praat met de leerling over de ma- appletips.nl/snelheid-youtube-vi-
leerling weet je dan op den duur ook tief zijn. Natuurlijk kan een ‘tradi- nier van studeren. Bijvoorbeeld deo. Veel repertoire is op YouTube
niet meer wat je moet doen. Bijvoor- tionele’ aanpak (de ‘overhoorles’) over het indelen van je studie- te vinden.