Page 2 - Krant week 2013
P. 2
2
Vrijwel van de een op de
andere dag leven we in “Ik hoor hier
een onwerkelijke wereld.
Mensen worden overrompeld
door een mix aan emoties:
angst, onzekerheid, geen noot
verwardheid, maar ook
gevoel van saamhorigheid.
Voor componisten een muziek in!”
rijke voedingsbodem voor
creativiteit en inspiratie, zou
je zeggen. Zitten ze inmiddels
aan hun schrijftafels reflectie geven op het gebeurde. niet staan naar een werk over het het verleden regelmatig inspiratie-
gekluisterd om hun emoties Kortom, er broeit wel iets…” coronavirus. Hij werkt momenteel bronnen. Een werk over het corona-
aan het notenpapier toe te aan een aangrijpend symfonisch virus staat voorlopig nog niet op de
gedicht met als thema Vluchtelingen
bucketlijst. “Ik moet komende zomer
vertrouwen? door de eeuwen heen. Een zestien mi- eerst een opdracht voltooien van een
nuten durend werk voor blaasorkest muzikaal portret op basis van histo-
en mannenkoor. “Een onderwerp rische gegevens, anekdotes, mythes
waar ik bij vlagen ook ‘kapot’ aan en legendes uit de tijd van Redbad,
ga”, meldt hij. “Eveneens een heftig de koning van de Friezen in de peri-
Tekst: Frank Vergoossen thema.” Het drama dat zich buiten ode 680 tot 716.”
Foto’s: Aanlevering de deur afspeelt lijkt zelfs niet echt
tot hem door te dringen. “Het is net
alsof ik in een of andere Hollywood
blockbuster loop te figureren”, merkt
hij op. Met werken zoals The Eighteen
Levels of Hell en Requiem for a Future
War verklankte Mertens al eerder
Ook voor Johan de Meij voelt het fictieve thema’s waarin rampspoed
onwerkelijk. Hij heeft tien projec- de boventoon voerde. Die tijd heeft
ten moeten schrappen, waaronder hij een beetje achter zich gelaten. “Ik
concerten in Italië en Nederland. “Ik ben er wel klaar mee. Voor het co-
word iedere dag wakker met het idee ronavirus trek ik mijn inspiratie-an-
dat ik in de verkeerde film ben be- tennes voorlopig niet uit. Bovendien
land”, laat hij vanuit Amerika weten. wil ik geen royalty’s opstrijken over
Maar om met Johan Cruijff te spre- de rug van andermans reële ellende
ken: ieder nadeel heeft zijn voordeel. van dit moment.” Broer Jacob heeft sinds de uitbraak
Zijn agenda is volledig leeg. Tijd ge- van het coronavirus eveneens moeite
et als iedereen leeft ook Rob noeg om te schrijven, zou je denken. om zich te concentreren op nieuwe
Goorhuis momenteel in een Het tegendeel is waar. “De hele situ- noten. “Ik heb nu alle tijd, maar voel-
Nvreemde wereld. Vrijwel al atie heeft een verlammende werking de me aanvankelijk te gestrest en te
zijn activiteiten in binnen- en bui- op me”, zegt De Meij. “Het is zeker bezorgd om ook maar een noot op
tenland zijn afgeblazen. Hij loopt niet inspirerend, integendeel. Het is papier te zetten. Ondertussen ben ik
twee buitenlandse premières mis en eerder deprimerend en ik heb grote zover dat ik weer kan componeren
is zoals zovelen aan huis gekluisterd. moeite om mezelf aan het werk te en ook wel de behoefte ertoe voel.”
“Toch werkt het bij mij niet zo dat ik zetten. Ik heb momenteel twee nieu- Of daar iets concreets over deze pe-
op basis van de actualiteit spontaan we composities onder handen en een riode uitkomt, is volgens De Haan
inspiratie krijg”, legt hij uit. “Ik werk orkestratie. Er zal zeker geen werk nog te vroeg om te zeggen. “Je moet
meestal op basis van een uitgedacht van mijn hand verschijnen dat iets te oppassen dat het effect niet te goed-
plan en daarmee worstel ik vaak in- maken heeft met deze verschrikkelij- koop is als je zoiets groots als thema
tens.” Toch is hij al benaderd om een ke pandemie. Ik hoor daar geen noot neemt. Neem bijvoorbeeld 9-11, de
compositie te maken over de perio- muziek in!” tsunami van 2014 of het neerstorten
de die we nu allemaal doormaken. Ook Jan de Haan heeft zijn agenda van de MH 17. Bij dergelijke grote
Hij heeft echter nog geen ja gezegd. schoongepoetst. “Het zijn bizarre drama’s moet je je altijd afvragen of
“Ik heb toegezegd erover te willen tijden en het is maar de vraag wat dat niet te groot is om als thema te
nadenken. Het is wel belangrijk dat ons nog staat te wachten”, zegt hij. kiezen. Hoewel je ter nagedachtenis
we zo’n belangrijke humanitaire De afgelopen twee jaar schreef hij wel iets moois kunt doen.” Gevoels-
catastrofe muzikaal kunnen verta- tien werken voor blaasmuziekbezet- matig is hij er nog niet aan toe om
len en herbeleefbaar maken. Met tingen. Hij had zich voorgenomen aan deze pandemie een muziekwerk
composities zoals La Forza della loro om na deze drukke periode een op te hangen. “Later, als duidelijk
Vita, Staren in de stilte, Pamietamy, sabbatical te nemen. Ook nu de wordt wat de wereld heeft doorge-
Canzona per sempre en Violen voor komende maanden heel anders uit maakt door de coronacrisis, sluit ik
een vlinder heb ik veel ervaring met gaan zien dan hij gepland had, voelt niet uit dat ik me erdoor laat inspi-
beladen thema’s. Ik ben er dus wel hij nog niet de prikkel om weer aan reren. Bijvoorbeeld een vocaal werk
over aan het nadenken, waarbij ik de slag te gaan. “Maar wie weet gaat met koor en/of solist en blaasorkest
een zuivere lijn probeer te vinden. dat binnenkort veranderen.” Ram- op een tekst die de juiste woorden
Ik wil namelijk geen slaatje slaan uit pen, oorlogen en andere historische geeft aan dat wat we allen meemaken
zo’n bizar thema, maar een eerlijke Ook Hardy Mertens heeft zijn hoofd gebeurtenissen waren voor hem in in deze tijd.”