Page 1 - Krant week 2019-14
P. 1
Steeds bredere Concerten om
fanschare voor inspiratie uit te
CGN putten
2 5
Jaar 2019, week 14
Groeicijfers bij ONSK
De recessie in de concoursdeelname gaat aan de Open Nederlandse Slagwerk Kampioenschappen (ONSK) volledig
voorbij. Voor het zesde jaar op rij mag de organisatie klinkende groeicijfers presenteren. Zaterdag 13 april spelen in
het Schaffelaartheater in Barneveld 29 ensembles op twee podia om zes open Nederlandse titels.
Tekst: Frank Vergoossen
Foto: FV Media Producties
et is een concept waar
eigenlijk alles aan klopt.
HComponisten worden uitge-
nodigd om speciaal voor de ONSK
een verplicht werk te schrijven. Ze
krijgen er echter geen cent voor
betaald. Hun honorarium halen ze
uit de verkoop van de partituur aan
de deelnemers. Na de ONSK zijn
de stukken gewoon voor iedereen
te koop. Van ieder verkocht ex-
emplaar ontvangt de schrijver dan
zijn gebruikelijke vergoeding. Daar
moet hij het mee doen. Om zoveel
mogelijk stukken te verkopen zal de
componist binnen zijn netwerk de
deelname aan de ONSK aanbevelen. Het ONSK trekt ieder jaar weer nieuwe deelnemers.
Dat is weer fijn voor de ONSK. De
componist op zijn beurt genereert
door de ONSK extra aandacht voor Uit alle uithoeken van het land en den wordt door loting bepaald. “Uit officiële jurylijst voor slagwerkwed-
zijn werk waardoor het daarna wel- zelfs daarbuiten hebben clubs zich reacties merken we dat de clubs dit strijden voor. Van Norel: “Iemand
licht ook beter verkoopt. Een vici- aangemeld. “Ieder jaar melden zich de meest eerlijke vorm van beoor- als Alex Schillings zal wellicht niet
euze cirkel waar de volledige sector weer deelnemers aan die eerder nog deling vinden”, merkt Van Norel op. alle ins en outs van slagwerktechnie-
garen bij spint. Door dit systeem niet hebben meegedaan”, zegt voor- Concoursen volgens dit concept ken beheersen, maar heeft wel grote
komen immers ook ieder jaar weer zitter Wibrand van Norel. “Soms zijn doorgaans wedstrijden pur sang kennis van uitvoeringsaspecten
nieuwe werken beschikbaar. Dit jaar denken we: ‘waar komen die nou waarbij het educatieve aspect in de zoals orkestratie en klankbalans. Ik
maar liefst zes stuks. Zeker in de la- weer vandaan?’ We merken dat het beoordeling een bijrol vervult. De ben er persoonlijk een grote voor-
gere divisies is vernieuwing van het spelen van slechts één werk in plaats ONSK vormen daar een uitzon- stander van om de beoordeling zo
repertoire van harte welkom. Met van een heel programma als prettig dering op. Door juryleden aan te breed mogelijk te trekken. Mensen
het verstrekken van een financiële wordt ervaren. Daardoor kun je als trekken van buiten het vaste krin- met een frisse kijk kunnen vanuit
bijdrage erkennen ook het VSBfonds vereniging toch je ‘gewone’ activitei- getje van de slagwerksector, wil de hun specifieke invalshoek voor een
en de KNMO de meerwaarde van ten blijven doen.” organisatie de jurering in een breder enorme verrijking zorgen.”
de ONSK. perspectief plaatsen. Meest opval-
Brassbandformule lende naam dit jaar is die van Alex
Experiment Voor de opzet van de ONSK heeft Schillings, vooral bekend als jurylid
Het experiment van vorig jaar de zogeheten brassbandformule en docent in de hafabra-wereld. Ook
om gestemd en ongestemd in af- model gestaan. Dat betekent dat in Richard Jansen (hoofdvakdocent
zonderlijke competities te laten iedere divisie alle deelnemers het- slagwerk aan het Conservatori- ONSK 2019: zaterdag 13 april 2019, 10.30
uitkomen is goed bevallen. Reden zelfde verplichte werk spelen. De um van Amsterdam) en Bart van uur, Schaffelaartheater Barneveld. Meer
om ook dit jaar weer de twee pro- uitvoeringen worden geblindeerd Grinsven (solo-paukenist bij Orkest informatie: http://www.onsk.nl
gramma’s gelijktijdig af te werken. gejureerd. De volgorde van optre- van het Oosten) komen niet op de