Page 9 - Krant week 28
P. 9

9


        Alle pabo’s geven






        weer muziekonderwijs









        Alle 42 pabo’s in Nederland
        geven hun studenten weer

        structureel muziekonderwijs
        geven. Dat hebben
        Stichting Méér Muziek in

        de Klas, het Fonds voor
        Cultuurparticipatie en het

        ministerie van OC&W bekend
        gemaakt.




        Tekst: Aanlevering Méér Muziek in de Klas
        Foto: Roy Beusker

               it onderzoek bleek dat
               slechts 11 procent van de
        Ugroepsleerkrachten zich
        zelfverzekerd genoeg voelde om
        muziekonderwijs te geven op de ba-
        sisschool. De onzekerheid ontstond
        doordat er te weinig aandacht aan
        muziek werd geschonken in de les-
        programma’s op de pabo’s en ook op   Vlnr: Marie-Louise Smolenaars (FCP), Marjon Brouwer (ambassadeur Méér Muziek in de Klas), Hannah-Mae (student Pabo), Ilse DeLange
        stagescholen werd er onvoldoende    (ambassadeur Méér Muziek in de Klas), Koningin Máxima (erevoorzitter Méér Muziek in de Klas), Jantien Westerveld (directeur Méér Muziek
        aandacht aan geschonken.            in de Klas), Esther Adema (OC&W).

        Essentiële stap
        Directeur Jantien Westerveld van   wijs voor alle basisschoolkinderen in   muzikale vaardigheden van de stu-  in de praktijk kunnen testen. Verder
        Méér Muziek in de Klas: “Vanaf    Nederland.”                       denten, het gebrek aan continuïteit   zet men in op het vergroten van
        het begin hebben we, samen met                                      van het muziekaanbod gedurende   de deskundigheid van docenten en
        onze ambassadeurs, ingezet op     Expertise                         alle opleidingsjaren. Ook bleek het   stagebegeleiders, wordt er nauwer
        verbetering en uitbreiding van het   Het Fonds voor Cultuurparticipatie   moeilijk te differentiëren in het ni-  samengewerkt met conservatoria en
        muziekonderwijs op de pabo’s. Het   voerde de regeling uit. Voorwaarden   veau van de studenten, waardoor het   worden nieuwe vormen van muziek-
        Fonds voor Cultuurparticipatie heeft   om in aanmerking te komen waren   lesaanbod soms te moeilijk en soms   technologie ingezet.
        samen met ons, het ministerie van   dat de pabo ging samenwerken met   te makkelijk was.
        OC&W en vertegenwoordigers van    een conservatorium voor hun exper-                                 Werksessies
        de pabo’s, de regeling Professiona-  tise, en met een school uit de eigen   Uitbreiden               Ook koningin Máxima, als erevoor-
        lisering muziekonderwijs pabo’s   regio zodat de plannen optimaal   Dankzij de subsidieregeling kun-  zitter van Méér Muziek in de Klas,
        ontworpen. Met honderd procent    kunnen worden afgestemd met het   nen pabo’s het aantal uren mu-   zette zich in voor de verbetering voor
        deelname bereiken we dat alle leer-  onderwijs. Het Fonds analyseerde   ziekonderwijs uitbreiden, minors   het muziekonderwijs op de pabo’s.
        krachten van de toekomst weer goed   36 subsidieaanvragen van de pabo’s.   muziekonderwijs ontwikkelen en   Ze bezocht verschillende vestigingen
        muziekonderwijs kunnen geven. Een   Knelpunten die pabo’s aangaven wa-  afspraken maken met scholen over   (Den Bosch, Rotterdam, Leiden) om
        essentiële stap in het bereiken van   ren het te beperkte aantal uren dat   muziekonderwijs tijdens stages, zo-  tijdens werksessies met betrokkenen
        ons doel: structureel muziekonder-  beschikbaar was voor het trainen van   dat studenten de muzieklessen ook   te praten over verbeteringen.


        MuziekMatch: 1 miljoen voor muziekonderwijs



        Minister Van Engelshoven (OCW)    De MuziekMatch wordt uitgevoerd   regio’s daarbij helpen en de Muziek-  gemeente en/of provincie, een derde
        stelt 1 miljoen euro beschikbaar   door Méér Muziek in de Klas, met   Match is daar een unieke stimulans   van private partijen en voor een
        voor samenwerkende regionale      betrokkenheid van een onafhanke-  voor.”                           derde kan men aanspraak maken op
        partijen die zich willen inzetten   lijke commissie. Jantien Westerveld,   Samenwerkende partijen als gemeen-  de gelden van de MuziekMatch. De
        voor duurzaam muziekonderwijs     directeur van Méér Muziek in de   ten, provincies, bedrijven, fondsen,   wensen en behoeften van de scholen
        op alle basisscholen in hun regio.   Klas: “We kunnen alleen in de toene-  particulieren en serviceclubs kunnen   zijn leidend én de besteding moet
        De partijen kunnen aanspraak      mende vraag van muziekonderwijs   aanspraak maken op de gelden als zij   leiden tot duurzame verankering van
        maken op deze zogeheten stimu-    op basisscholen voorzien door regio-  voldoen aan de voorwaarde dat zij   muziekonderwijs op de scholen.
        leringsregeling MuziekMatch als   naal samen te werken, met publieke   een gelijk deel bijdragen aan duur-
        zowel private als publieke partijen   én private partijen. Het programma   zaam muziekonderwijs in hun regio,   Meer informatie:
        zich samen inzetten voor dit doel.   Méér Muziek in de Klas Lokaal kan   wat neerkomt op een derde inzet van   www.meermuziekindeklas.nl
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14