Page 19 - Krant week 33
P. 19
19
Online kennisbank bij KNMO
Deel 9
Evaluatie van de dirigent / instructeur
Als amateurmuzikant denk je misschien dat het moeilijk is om het functioneren van een dirigent/
instructeur te evalueren. Hij of zij heeft een gedegen opleiding gevolgd en hoe kun je nu zijn of
KNMO Kennisbank haar (muzikale) kwaliteiten beoordelen? Dat is minder lastig dan je wellicht op het eerste gezicht
denkt. Natuurlijk draait het binnen de vereniging in de eerste plaats om het plezier van muziek
Wist je dat de KNMO maken. Zijn de leden van het orkest enthousiast? Komen ze graag naar de repetitie? Daarnaast
een online kennisbank heb je als bestuur een visie op de vereniging en de koers die de vereniging zou moeten varen. Een
onderhoudt? Het is een dirigent is een belangrijke factor hierin. Omgekeerd is het ook heel belangrijk te weten of de diri-
vergaarbak van alle gent nog tevreden is. Er zijn verschillende manieren om een antwoord te krijgen op bovenstaande
kennis en ervaring die zaken.
in het land is opgedaan
door regionale en cate- Enquête
Er zijn verenigingen die hun leden regelmatig met een enquête actief vragen naar hun tevreden-
gorale muziekbonden heid. Naast onderwerpen als repertoirekeuze en aantal en type optredens is het eenvoudig om
en door muziekvereni- ook de tevredenheid over de dirigent te peilen. Er zijn websites en apps, zoals bijvoorbeeld Survio,
gingen. waarin je gratis enquêtes kunt maken. Vragen die je bijvoorbeeld over een dirigent of instructeur
kunt stellen zijn:
Thema’s zijn onder an-
dere bestuur en orga- • Bezoek je de orkestrepetities met plezier?
altijd / meestal / soms / regelmatig niet
nisatie, communicatie,
financiën, gedrag, ge- • Heb je suggesties die kunnen bijdragen aan het vergroten/verbeteren hiervan? (open vraag)
zondheid, jeugd, leden- • Hoe tevreden ben je over de dirigent?
werving en -behoud, zeer tevreden / tevreden / neutraal / ontevreden / zeer ontevreden
optredens, verzekerin- • Welke feedback zou je de dirigent willen meegeven? (open vraag)
gen, vrijwilligers wer-
ven en behouden, wer- Ga ook vooraf met de dirigent / instructeur in gesprek, geef aan dat je een ledenpeiling wilt doen
en wat je daarmee wilt bereiken. Transparantie vooraf maakt het bespreken van de uitkomsten
ken met professionals gemakkelijker.
en wet- en regelgeving.
Jaarlijkse evaluatie
KNMO Klanwijzer Het is belangrijk te weten of je leden nog tevreden zijn over de dirigent, maar andersom geldt dat
Nieuwskrant start natuurlijk ook. Als het goed is, is er op regelmatige basis contact tussen een vertegenwoordiger
een rubriek waarin van het bestuur of het orkest met de dirigent / instructeur. Meestal gaat dit over actuele zaken die
we telkens een thema spelen en minder over de langere termijn en het functioneren van de dirigent. Toch is het goed om
belichten. Wil je meer jaarlijks even met de dirigent/instructeur om tafel te zitten. Praat met elkaar over de wederzijdse
onderwerpen bekijken: verwachtingen en uitdagingen. Dat kan met het hele bestuur of met een afvaardiging. Hieronder
vind je een voorbeeld van een agenda die je tijdens zo’n gesprek kunt gebruiken. Die agenda kun je
klik hieronder op de natuurlijk aanpassen of uitbreiden als er bijzondere situaties zijn. Maak tijdens het gesprek afsprak-
‘hotspot’ om naar de en en leg die vast in een verslag.
overzichtspagina van
de kennisbank op www. • Hoe heb je het afgelopen jaar ervaren / beleefd
knmo.nl te gaan. • Functioneren van orkest en evt relatie(s) met andere orkesten en hun dirigenten binnen de ver-
eniging
• Samenwerking met bestuur / commissies (muziekcommissie / concertcommissie / …)
• Beleid komende jaren – wat wil het bestuur – wat is wens van dirigent
• Muziekkeuze en programmering – bijv adhv resultaten ledenenquête
• Planning, aantal en soort optredens – kijk minimaal een jaar vooruit
• Ambitie van de vereniging en wat is ambitie / plan van dirigent
• Arbeidsvoorwaarden / Contract of dirigentenovereenkomst
• Andere zaken die jij hier zelf aan toe zou willen voegen.
Signalen
Naast het houden van een enquête en een jaarlijkse evaluatie is het belangrijk om te letten op sig-
nalen die erop kunnen wijzen dat leden het niet naar hun zin hebben.
Wees waakzaam als leden stoppen zonder duidelijke reden; vaak komt pas na enig doorvragen de
echte reden naar boven.
Het kan ook zijn dat het repetitiebezoek daalt en leden niet meer enthousiast en vrolijk op het
puntje van hun stoel zitten….. Pik deze signalen op en praat er over.
Blijf altijd in gesprek niet alleen met je leden, maar ook met je dirigent / instructeur.
Dit artikel is tot stand gekomen met informatie van Harmonieorkest Vleuten.