Page 3 - krant week 35
P. 3

3


        Uitslag publiekspeiling









        Om input van de leden te krijgen voor het nieuwe strategische plan hield de KNMO in mei en juni via Klankwijzer diverse polls.

        Binnen de vier hoofdthema’s van het ontwerpbeleidsplan werden aan het werkveld enkele stellingen voorgelegd waarop met
        ‘eens’ of ‘oneens’ kon worden gereageerd. Hieronder volgt de uitslag van deze publiekspeiling.


                                          EEN LEVEN LANG MUZIEK             siceren of bewegen op muziek.     dia en zet zich volledig in op brede
                                          MAKEN EN BEWEGEN                  Eens: 76.6%   Oneens: 23.4%       zichtbaarheid in alle uithoeken van
        OPLEIDING EN                      De KNMO is DE partner die muzie-                                    de maatschappij.
        ONTWIKKELING                      konderwijs voor alle kinderen van 0   EEN POSITIEVE MAATSCHAP-      Eens: 57.1%   Oneens: 42.9%
        ‘Méér muziek in de klas’ kan niet   tot 18 jaar mogelijk maakt.     PELIJKE IMPACT
        zonder de KNMO.                   Eens: 51.6%   Oneens: 48.4%       In alles wat wij doen overbrugt   DIVERSITEIT EN INCLUSIE
        Eens: 77.0%    Oneens: 22.2%                                        de KNMO culturele afstanden en    De KNMO zet volledig in op inte-
                                          De KNMO organiseert jaarlijks ten   bevorderen wij culturele integratie.   gratie en participatie. De wereld-
        De KNMO moet ervoor zorgen        minste één evenement om amateur-  Muziek en beweging op muziek zijn   muziekdag Make Music Day moet
        dat alle kinderen (in het basis- en   muzikanten in aanraking te brengen   daarbij een middel en niet het doel.  een jaarlijks evenement worden om
        voorgezet onderwijs) vóór 2026 ten   met de grootste professionele muzie-  Eens: 65.1%   Oneens: 34.9%  hieraan bij te dragen.
        minste met één instrument en dans-  korganisaties.                                                    Eens: 71.9%   Oneens: 28.1%
        soort in aanraking zijn gekomen.  Eens: 74.2%   Oneens: 25.8%       Alle activiteiten binnen de KNMO
        Eens: 88.9%    Oneens: 11.9%                                        stimuleren maatschappelijke groei.  De KNMO moet binnen iedere doel-
                                          Om de amateurmuziek levend te     Eens: 68.3%   Oneens: 31.7%       groep een G-tak hebben.
        De KNMO zet volledig in op ac-    houden moeten we alleen nog maar                                    Eens: 57.9%   Oneens:  42.1%
        tiviteiten waarin kinderen vanuit   muziek- en dansstijlen aanbieden   De KNMO zet zich puur en alleen
        gelijkwaardigheid onderling met   van ná 2000.                      in voor de belangen van de 2500 bij   De KNMO is toe aan vernieuwing
        elkaar muziek maken of bewegen op   Eens: 5.5%   Oneens: 94.5%      haar aangesloten verenigingen en   van haar aanbod en activiteiten en
        muziek om van elkaar te leren.                                      heeft geen maatschappelijke verant-  zoekt actief aansluiting met ten min-
        Eens: 87.4%    Oneens: 12.6%      De KNMO moet Erik Scherder        woordelijkheid.                   ste drie nieuwe vormen van muziek
                                          (“brein-professor”) tot ambassadeur   Eens: 31.7%   Oneens: 68.3%   of dans, zoals sambabands, vogue en
        Het is niet aan de KNMO om zich te   benoemen want hij draagt uit dat                                 dweilorkesten.
        bemoeien met de beroepsopleiding-  muziek en beweging op muziek     De KNMO levert een maatschap-     Eens: 58.2%   Oneens: 41.8%
        en voor muziek en dans.           behoort tot de basisbehoeften van   pelijke bijdrage door altijd actief
        Eens: 45.9%    Oneens: 54.1%      de mens en dat het goed is voor de   samen te werken met ten minste één   Onze bestuursstructuur is in 2026
                                          prikkeling van het brein.         goede doelenorganisatie.          een afspiegeling van de waarden
        Het is niet aan de KNMO om in-    Eens: 78.0%   Oneens: 22.0%       Eens: 50.0%   Oneens: 50.0%       toegankelijkheid, diversiteit, kwalite-
        novatieve vormen van kennis- en                                                                       it en spreiding van cultuuruitingen.
        inspiratiedeling te stimuleren.   De KNMO stimuleert dat volwass-   De KNMO werkt actief samen met    Eens: 73.8%   Oneens: 26.2%
        Eens: 14.1%    Oneens: 87.4%      enen en ouderen samen (leren) mu-  klassieke, sociale en innovatieve me-


















































         De KNMO wordt bij de ontwikkeling van het strategisch plan begeleid door Ouke Arts en Ilse Baijens van adviesbureau Thaesis. In dit filmpje leggen zij uit welk traject daarbij gevolgd wordt.
   1   2   3   4