Page 15 - Krant week 36
P. 15
15
Online kennisbank bij KNMO STACCATO
Extra inzet KNMO op
politieke lobby
KNMO gaat extra menskracht inzetten om de
KNMO Kennisbank amateurmuzieksector op de politieke agenda
te krijgen. Deze week is Marc Smits op het KN-
Wist je dat de KNMO MO-kantoor in Utrecht aan de slag gegaan als
een online kennisbank beleidsmedewerker politiek en communicatie.
onderhoudt? Het is een Marc is 28 jaar, komt uit Amersfoort en speelt
vergaarbak van alle zelf trompet. “Muziek maken is niet alleen een
geweldige hobby, muziekverenigingen zijn ook
kennis en ervaring die van onschatbare waarde voor onze samenleving”,
in het land is opgedaan Ledenwerving deel 1 vertelt de nieuwbakken KNMO-medewerker. “Ik
door regionale en cate- heb daarom enorm veel zin om mijn steentje bij te
gorale muziekbonden Helaas, dé manier om leden te werven bestaat niet. Je gaat hier dragen aan een mooie toekomst voor de amateur-
en door muziekvereni- dan ook geen kant en klaar actieplan lezen dat je direct een muziek!”
gingen. x-aantal nieuwe leden oplevert. Iedere vereniging is anders en
opereert in een omgeving/gemeenschap met zijn eigen ken-
Thema’s zijn onder an- merken. Wat bij de ene vereniging werkt, werkt bij een andere Muziekbond Gelderland-
dere bestuur en orga- mogelijk niet. Op deze pagina vind je informatie waarmee je Flevoland huldigt
nisatie, communicatie, met jouw vereniging aan de slag kunt om te verkennen wat bij
financiën, gedrag, ge- jouw vereniging wel of niet zou kunnen werken. jubilarissen
zondheid, jeugd, leden- Dit document is mede tot stand gekomen door eens te bekij-
werving en -behoud, ken hoe ledenwerving- en behoud bij andere ‘takken van sport’ Muziekbond Gelderland-Flevoland heeft Jan
optredens, verzekerin- wordt aangepakt. Kunnen we daar als muziek- en majorette/ Hoftijzer van Crescendo IJzerlo en Hans Boland
gen, vrijwilligers wer- twirlverenigingen wat van leren? Wij denken van wel. van Psalm 150 Dinxperlo onderscheiden voor hun
ven en behouden, wer- Een belangrijk punt om direct aan te kaarten is dat ledenwer- 60-jarig jubileum in de muziekwereld. Wim van
ken met professionals ving onlosmakelijk verbonden is met ledenbehoud! Leden Eck (Kunst Na Arbeid Ingen) en Marcel Berendsen
(Sint Jan Kilder) ontvingen een insigne voor hun
en wet- en regelgeving. vormen de vereniging en leden zijn de belangrijkste ambas- 50-jarig muzikantenjubileum. De volgende perso-
sadeurs van je vereniging. Ledenbehoud is eigenlijk ook een nen werden gehuldigd voor hun 40-jarig jubileum:
KNMO Klanwijzer vorm van ledenwerving. Kinderen nemen klasgenootjes mee, Elly C.M. Tamboer (UDI Bemmel), Anneke van de
Nieuwskrant start ouders, buren, familieleden, oppaskinderen worden lid. Hoe Weerdt, Geurt van Bennekom en Margriet Bakker
een rubriek waarin meer leden je behoudt, hoe meer leden je erbij krijgt. (Kunst Na Arbeid Ingen), J.B.J. Lankhorst en G.F.M.
we telkens een thema Een ander belangrijk punt is dat ledenwerving- en behoud con- Lankhorst (Sint Martinus Greffelkamp Didam),
Marieke Zijlstra en Gerlinde Borninkhof (Concordia
belichten. Wil je meer tinu de aandacht moet hebben. Het zou bijv. elke bestuursver- Eefde), René Brand (Drumfanfare Michael Nijme-
onderwerpen bekijken: gadering op de agenda moeten staan en het is raadzaam om gen), Nicolien van Klompenburg-van Norel, Cor van
klik hieronder op de hier een commissie voor in te stellen. Eén keer in de zoveel jaar Klompenburg en Gerhard van der Maaten
‘hotspot’ om naar de een ledenwervingsactie opzetten zet geen zoden aan de dijk. (Slagwerkgroep Excelsior Oostendorp).
overzichtspagina van Niemand wordt lid omdat jij dat wil. Men wordt lid omdat men
de kennisbank op www. dat zelf wil.
knmo.nl te gaan. Jubilarissen bij
Goede voorbereiding
Voordat je begint met een ledenwervingsactie is het interes- Limburgse bond
sant om eerst je vereniging eens onder de loep te nemen. Dat
kan met een eenvoudige analyse. Deze analyse kan je informa- De Limburgse Bond van Muziekgezelschappen
tie opleveren die je kunt gebruiken in de communicatie rond- heeft afgelopen maand Jan Hebben van harmonie
om de ledenwerving, maar ook in andere communicatie met je Kunst na Arbeid uit Belfeld gehuldigd voor zijn
leden en met andere samenwerkingsverbanden. De analyse die 70-jarig jubileum als muzikant. Zijn clubgenoten
je in de voorbereiding maakt bestaat uit 4 onderdelen: (Leden- Marja Ummenthun-van de Hoogen, Ellie van de
onderzoek, Imago (wie ben ik, wat voor beeld heeft men over Velde en Jan Beurskens ontvingen een insigne van-
de vereniging), Externe analyse, Acties/middelen. wege hun 40-jarig jubileum. Ook Hanny Heunen
van Harmonie Laura Landgraaf werd gehuldigd
Ledenwerving en communicatie in het algemeen vraagt om omdat ze 40 jaar actief is in de muziekwereld.
een goede relatie met o.a.:
• Scholen/Muziekschool
• Lokale pers
• Gemeente
• Ouders
• Leden We gaan ook op onze
Facebookpagina steeds meer
Wordt vervolgd nieuws en tips publiceren.
Klik hier en like onze pagina!