Page 2 - Krant week 42
P. 2
2
de scherprechters
van de 39e nBK
onder de loep
Zo’n 1200 koperblazers bijten zich momenteel in 40 repetitielokalen vast in de verplichte
werken van de 39e Nederlandse Brassband Kampioenschappen. Waar liggen de valkuilen,
wat zijn de addertjes onder het gras en welke beren kunnen de bands op vrijdag 25
en zaterdag 26 oktober in de Grote Zaal van TivoliVredenburg in Utrecht op hun pad
verwachten? Dirigenten uit de diverse divisies nemen de verplichte werken onder de loep.
eerste divisie van de Fête Cantanole Het thematische materiaal is geba-
in het Zwitserse Naters, eerder dit seerd op het geuzenlied Merck toch
Tekst: Frank Vergoossen jaar. De hoofdthematiek, met veel hoe sterck. “Een mooi werk”, oordeelt
Foto: FV Media Producties zestiende noten, belooft veel tech- dirigent Gijs Heusinkveld die met
nisch vuurwerk. De afwisselende twee bands in deze divisie in actie
KampIOensdIvIsIe compositie wordt afgesloten met een komt. “Met name in de afwerking is
Vienna Nights - philip Wilby spectaculaire finale. “Een mooi werk het enorm uitdagend. Het zit boor-
De kampioensdivisie buigt zich dit waarin de kenmerkende harmonieën devol met verschillende karakters,
jaar over Vienna Nights van Philip van de componist volop aanwezig dynamieken, effecten en solistische
Wilby, een 16 minuten durende zijn”, zegt dirigent Vincent Verhage passages die allemaal zeer verzorgd
hommage aan Mozart. Zijn bekende van Brassband Amersfoort. “Tech- gebracht zullen moeten worden. Jan
Sonata in A (KV331) staat als the- nisch zijn er in de hoekdelen zeker de Haan heeft ons weer voorzien van
matiek centraal. Net als een klassieke uitdagingen maar uiteindelijk is het een geweldig stuk om aan te werken.”
sonata is het werk opgebouwd uit voor elke eerste divisieband wel goed Heusinkveld constateert dat ook de
drie delen met negen variaties. De speelbaar.” Voor de dirigent biedt muzikanten er graag aan werken.
Black Dyke Band won met Vienna de koraal in het middeldeel volop “Nu we wat verder in het proces zijn,
Nights in 2006 de British Open. “Een ruimte voor eigen interpretatie. “Het merken ze dat de lastigheid naast de
zeer geschikt testpiece”, zegt dirigent is heerlijk om in dit gedeelte te wer- technische passages vooral in de af-
Paul van Gils die met Amsterdam ken aan alle lijnen, verhoudingen en werking ligt.” De fragiele solistische
Brass in de koningsklasse aan de fraseringen om alle partijen tot hun passages, het behoud van de zuiver-
start verschijnt. “Er zitten uitda- recht te laten komen. De slagwerkers heid bij het veelvuldig gebruik van
gingen genoeg in. Het leuke is dat hebben er hun handen vol aan om dempers en het treffen van de juiste
naarmate het niveau stijgt, je steeds alles logistiek geregeld te krijgen. De karakters zijn volgens Heusinkveld
dieper in de muziek kunt duiken. balans tussen blazers en slagwerk, en bepalend voor het eindresultaat. “De sterke punten van beide bands pro-
Heerlijk om aan te sleutelen!” Ook exact sluitend samenspel vormen in band die het totaalplaatje het beste beer ik te benutten.”
de muzikanten moeten alle zeilen mijn ogen de grootste uitdagingen in voor elkaar heeft, maakt de meeste
bijzetten. Van Gils: “Het is een fijn dit werk. Het solistische gedeelte en kans op de zege.” De Groningse diri- derde dIvIsIe:
stuk om te spelen. Iedereen kan zijn de sfeer in het middendeel zijn mu- gent betreedt in de tweede divisie het A Buoy - stan nieuwenhuis
tanden zetten in zijn of haar eigen zikaal gezien van groot belang.” Bras- podium met titelverdediger Excelsior Van de hand van de Nederlands-Bel-
technische passages, maar wordt ook sband Amersfoort debuteerde vorig Ferwerd en nieuwkomer Looft den gische componist Nieuwenhuis spe-
uitgedaagd op muzikaal vlak.” Vol- jaar in de eerste divisie. Er is drie jaar len de bands in de derde divisie
gens Van Gils is het de kunst om van uitgetrokken om te bekijken of de A Buoy, oftewel ‘een baken’. “Het
alle snippers een verhaal te maken. band zich op dit niveau thuis voelt. is een bijzonder en vernieuwend
“Er zit een aantal listige overgangen Verhage: “We werken heel hard en “In hoeverre kun je werk”, merkt dirigent Jaap Wils van
in die het geheel aan elkaar moe- ook de bezetting is op orde. Het be- De Nije Bazún Britsum op. “De
ten lijmen. Ook is het zaak om de langrijkste is dat we vol vertrouwen met een brassband leden moesten er een beetje aan
technische passages transparant en op het podium zitten. Daar hebben wennen. Omdat het technisch niet
dynamisch te spelen.” Hij verwacht we vorig seizoen hard aan gewerkt.” richting Mozart gaan?” ingewikkeld is, lijkt het op het eerste
dat de opvatting van het stuk van gezicht makkelijk. De kunst zit hem
doorslaggevende betekenis zal zijn. tWeede dIvIsIe in samenspel en het opbouwen van
“In hoeverre kun je met een brass- The Patriots - Jan de Haan spanning.” A Buoy is door Nieu-
band richting Mozart gaan? Ik denk Voor de tweede divisie staat het Heer Beetgumermolen. “Het is heel wenhuis in opdracht van de NBK
dat we in Utrecht acht verschillende gloednieuwe werk van The Patriots mooi dat we met Looft den Heer de geschreven. Inspiratiebron is zijn
uitvoeringen gaan horen van dit in- van Jan de Haan verplicht op de les- stap naar de tweede divisie kunnen zoon Rover aan wie het stuk ook is
teressante werk.” senaar. The Patriots is het twaalfde zetten. De band is er klaar voor. We opgedragen. A Buoy symboliseert
verplichte werk dat Jan de Haan voor zien er naar uit om bij ons debuut in het positieve en optimisme dat altijd
eerste dIvIsIe de NBK aflevert. De titel verwijst de tweede divisie een mooie uitvoe- boven komt drijven. Vanuit de start
Alpina Brass naar de Nederlandse patriottentijd ring neer te zetten. Ook Excelsior wil wordt de band door de klankgolven
Jan van der roost die in de jaren tachtig van de 18 e uiteraard weer zo goed mogelijk pre- in verschillende groepen verdeeld.
De eerste divisie gaat aan de slag met eeuw zorgde voor politieke instabili- senteren. Deelname met twee bands Het gebruik van off-stage partijen,
de nieuwe compositie Alpina Brass teit. De compositie ademt abstracte in één divisie zie ik als een extra die met zoveel mogelijk afstand tot
van Jan Van der Roost. Hij schreef muziek, maar de patriotten vormen uitdaging. Elke band heeft zijn eigen het publiek gespeeld moeten worden,
de driedelige compositie voor de wel de inspiratiebron voor dit werk. specifieke karakter en identiteit. De voegt een extra dimensie toe aan