Page 17 - krant week 42
P. 17
17
“Als ik inspiratie zoek,
val ik terug op de cornet”
The Romantic Cornet, het nieuwe album van cornettist/ studeren bij Susan Williams aan Klank
trompettist Frank Anepool en pianist Vaughan Schlepp, bevat het Koninklijk Conservatorium The Romantic Cornet bevat muziek
van Willy Brandt, Reynaldo Hahn,
in Den Haag. Jarenlang trad hij
een dwarsdoorsnede van de verschillende muziekstijlen die op met The Bach Orchestra of the Georges Bizet, Herman Bellstedt,
Netherlands als eerste trompettist en
Oskar Böhme en Eugène Damaré.
tijdens de Romantiek voor de cornet populair werden. Dat solist. In dit ensemble ontmoette hij Anepool: “Ik wilde het album wel
Frank Anepool voor deze productie terugviel op de cornet is Vaughan Schlepp en samen treden in een historische context plaatsen.
Daarom heb ik Vaughan Schlepp
ze veelvuldig op. Als trompettist
niet zo verwonderlijk. “Ik ben op cornet met spelen begonnen maakte hij naam als vertolker van gevraagd of hij op zijn Erard met me
bij de brassband van Wormer. Het is echt een oude liefde”, hedendaagse klassieke muziek en zou willen samenspelen. De klank
speelde hij vele wereldpremières. Hij
van die vleugel maakt de muziek zo-
zegt hij. dirigeert zowel koren als brassbands veel doorzichtiger en zangrijker dan
en doceerde baroktrompet aan het een modern instrument. Hierdoor
Conservatorium van Amsterdam. en door het virtuoze en frivole spel
leek me leuk voor die gelegenheid. van Vaughan blijven de instrumen-
Ik zag toen dat het eigenlijk ook een Solist ten mooi met elkaar in evenwicht en
Tekst: Onze redactie mooie spanningsboog heeft voor een Vaughan Schlepp studeerde magna is het niet een solo met begeleiding
Foto: Aanlevering Frank Anepool album.” cum laude af aan de Eastman School gebleven. Vaughan en ik hadden
of Music in New York, waar hij meteen een muzikale klik met elkaar
nepool bewaart dierbare Brassband studeerde bij Maria Luisa Faini. en met het repertoire. We hebben
herinneringen aan de cornet. Frank Anepool begon op zijn achtste Zijn interesse in oude muziek heel veel plezier in het spelen van de
A“Cornet spelen is me met cornet te spelen en sloot hij zich aan bracht hem naar Nederland voor stukken.”
de paplepel ingegoten. Vroeger bij bij de brassband in zijn geboortedorp en studie bij Gustav Leonhardt. Als
ons thuis draaide mijn vader vaak Wormer. Na de middelbare school speler van klavecimbel, fortepiano,
platen met brassbandmuziek en daar studeerde hij bij Peter Masseurs aan Hammerklavier en de moderne
kwam ook regelmatig een cornetsolo het Conservatorium van Amsterdam, piano heeft Vaughan Schlepp talloze
voorbij. Ik hou van het lyrische en de waar hij zijn masterdiploma recitals en masterclasses gegeven
manier waarop je op een cornet kan behaalde in zowel performance als over de hele wereld en ook opnames Het album The Romantic Cornet is
zingen. Als ik inspiratie zoek, val ik pedagogiek. Hij heeft altijd interesse gemaakt voor radio, televisie en verkrijgbaar in een handgenummerde,
heel graag terug op de cornet, omdat gehad in de historisch geïnformeerde compact disc. Hij is tevens werkzaam gelimiteerde oplage van 1000 exemplaren
ik dan weer weet waarom ik met uitvoeringspraktijk wat hem ertoe als adviseur artistiek onderzoek bij via www.frankanepool.nl
spelen ben begonnen en wat het zo bracht om tevens baroktrompet te Codarts in Rotterdam.
leuk maakt.”
Ventiel
Op het nieuwe album The Romantic
Cornet speelt Anepool met pianist
Vaughan Schlepp. Anepool speelt
met een 19e eeuws Couesnon-
mondstuk en Vaughan bespeelt
een prachtige Erard-vleugel uit
1845, gesigneerd door de beroemde
19e-eeuwse virtuoos Sigismund
Thalberg.
De uitvinding van de cornet aan het
begin van de 19 eeuw werd mogelijk
e
gemaakt door de ontwikkeling van
het ventiel voor blaasinstrumenten.
Rond 1828 werden ventielen toege-
voegd aan de posthoorn, waardoor
de cornet ontstond. Vreemd genoeg
duurde het voor de trompet lan-
ger voordat ventielen beschikbaar
kwamen. Een eeuw lang werden de
cornet en trompet anders behandeld
door componisten en arrangeurs:
terwijl de trompet gereserveerd was
voor fanfare-achtige muziek, maak-
ten de ventielen van de cornet en zijn
ronde toon hem ideaal voor zowel
virtuoze als melodieuze muziek.
Anepool: “Het idee ontstond nadat
ik dit repertoire speelde in een recital
voor een lunchconcert. De stukken
zijn toegankelijk door de belcantos-
tijl en bieden veel afwisseling. Dat Frank Anepool grijpt op The Romantic Cornet terug op zijn oude liefde.