Page 1 - krant week 43
P. 1
Nationale Assistent-dirigent
Muziekloterij een waardevolle
weer van start kracht
5 7
Jaar 2020, week 43
Rol amateursector essentieel
bij MuziekopleidersAkkoord
De amateurmuzieksector speelt een belangrijke rol binnen de infrastructuur om muziekonderwijs op de basisscholen
structureel te maken. Dat blijkt uit het manifest MuziekopleidersAkkoord dat vorige week door pabo’s en conservatoria is
ondertekend.
Tekst: Onze redactie
Foto: FV Media Producties
n het convenant komen de
onderwijsinstellingen een sa-
Imenwerking voor de lange
termijn overeen. Het wordt gezien
als een enorme stap op weg naar
muziekonderwijs voor álle kinderen
op álle basisscholen in Nederland.
Het MuziekopleidersAkkoord is een
initiatief van het Landelijk Overleg
Lerarenopleiding Basisonderwijs
(LOBO), het Netwerk Muziek
(conservatoriumdirecteuren) en
Méér Muziek in de Klas. Aan deze
organisaties zijn onder meer het
Netwerk Muziekdocenten Pabo Pabo’s en conservatoria gaan samen met tal van partijen werken aan structureel muziekonderwijs.
(NMP) en het Opleidersoverleg
Opleiding Docent Muziek (O2DM)
verbonden. Zij ondertekenden vori- dat het ontwikkelen van muzikali- leven, luisteren naar elkaar en open- alleen. Voor blijvend muziekon-
ge week in Utrecht een gezamenlijk teit bij kinderen door middel van staan voor verschillen. Stuk voor derwijs is landelijke betrokkenheid
manifest om het muziekonderwijs muziekonderwijs ervoor zorgt dat stuk onmisbare menselijke waarden vanuit verschillende sectoren nodig.
in Nederland sterk te maken. Ook kinderen betekenis aan muziek in onze maatschappij. In de lijst van partijen die nodig zijn
de KNMO zette een handtekening kunnen geven. Zodat ze ook zelf om het doel te realiseren, neemt
onder het akkoord. een bijdrage kunnen leveren aan Essentieel ook de amateurmuziekwereld een
belangrijke momenten, door te Daarom is volgens de onderte- cruciale rol in. In alle fases van de
Levensgeluk spelen of te zingen, alleen of samen kenaars muziekonderwijs op de doorgaande leerlijn die de initiatief-
De ondertekenaars onderstrepen met anderen. Muziek verrijkt het basisschool - dé plek waar het voor nemers voor ogen hebben, wordt
dat muziek levensgeluk bevordert. leven van een kind. Wetenschappe- álle kinderen toegankelijk gemaakt telkens de link gelegd met het bui-
Muziek draagt bij aan een gezon- lijk onderzoek toont daarbij keer op kan worden - zo belangrijk. Ze zien tenschoolse aanbod op het gebied
dere samenleving. Het maakt on- keer aan dat muziekonderwijs en muziekonderwijs op de basisschool van (instrumentaal) muziekonder-
losmakelijk deel uit van het leven. actieve muziekbeoefening, naast de niet als een vrijblijvende keuze: het wijs van muziekverenigingen, mu-
We grijpen terug op muziek als we sociaal-emotionele ontwikkeling, is essentieel! Het moet weer net zo ziekscholen en kunstencentra. Zij
feest vieren, maar ook als we rou- ook de ontwikkeling van het brein vanzelfsprekend worden als taal en kunnen vanuit hun unieke moge-
wen. Muziek heelt, ontspant, geeft bevorderen. Het draagt bij aan de rekenen. lijkheden aanvullende programma’s
energie, verbindt en brengt mensen creativiteit en het probleemoplos- verzorgen en kinderen toegang ge-
nader tot elkaar. send vermogen. Kortom: muziek Aanbod ven tot de ervaring van livemuziek
en muziek maken leggen een ste- Het structureel maken van mu- en podia. Daarmee wordt een rijke
Bijdrage vige basis voor empathie, sociale ziekonderwijs op de basisscholen voedingsbodem gecreëerd voor
In het manifest wordt aangegeven binding, creativiteit, kwaliteit van kunnen pabo’s en conservatoria niet nieuw en divers publiek en talent.