Page 1 - krant week 43
P. 1

Nationale                                                         Assistent-dirigent

                                           Muziekloterij                                                     een waardevolle
                                           weer van start                                                    kracht


                                                         5                                                                 7



















          Jaar 2020, week 43
          Rol amateursector essentieel




          bij MuziekopleidersAkkoord







          De amateurmuzieksector speelt een belangrijke rol binnen de infrastructuur om muziekonderwijs op de basisscholen
          structureel te maken. Dat blijkt uit het manifest MuziekopleidersAkkoord dat vorige week door pabo’s en conservatoria is
          ondertekend.






          Tekst: Onze redactie
          Foto: FV Media Producties

            n het convenant komen de
            onderwijsinstellingen een sa-
         Imenwerking voor de lange
          termijn overeen. Het wordt gezien
          als een enorme stap op weg naar
          muziekonderwijs voor álle kinderen
          op álle basisscholen in Nederland.
          Het MuziekopleidersAkkoord is een
          initiatief van het Landelijk Overleg
          Lerarenopleiding Basisonderwijs
          (LOBO), het Netwerk Muziek
          (conservatoriumdirecteuren) en
          Méér Muziek in de Klas. Aan deze
          organisaties zijn onder meer het
          Netwerk Muziekdocenten Pabo        Pabo’s en conservatoria gaan samen met tal van partijen werken aan structureel muziekonderwijs.
          (NMP) en het Opleidersoverleg
          Opleiding Docent Muziek (O2DM)
          verbonden. Zij ondertekenden vori-  dat het ontwikkelen van muzikali-  leven, luisteren naar elkaar en open-  alleen. Voor blijvend muziekon-
          ge week in Utrecht een gezamenlijk   teit bij kinderen door middel van   staan voor verschillen. Stuk voor   derwijs is landelijke betrokkenheid
          manifest om het muziekonderwijs   muziekonderwijs ervoor zorgt dat   stuk onmisbare menselijke waarden   vanuit verschillende sectoren nodig.
          in Nederland sterk te maken. Ook   kinderen betekenis aan muziek   in onze maatschappij.           In de lijst van partijen die nodig zijn
          de KNMO zette een handtekening   kunnen geven. Zodat ze ook zelf                                   om het doel te realiseren, neemt
          onder het akkoord.               een bijdrage kunnen leveren aan   Essentieel                      ook de amateurmuziekwereld een
                                           belangrijke momenten, door te    Daarom is volgens de onderte-    cruciale rol in. In alle fases van de
          Levensgeluk                      spelen of te zingen, alleen of samen   kenaars muziekonderwijs op de   doorgaande leerlijn die de initiatief-
          De ondertekenaars onderstrepen   met anderen. Muziek verrijkt het   basisschool - dé plek waar het voor   nemers voor ogen hebben, wordt
          dat muziek levensgeluk bevordert.   leven van een kind. Wetenschappe-  álle kinderen toegankelijk gemaakt   telkens de link gelegd met het bui-
          Muziek draagt bij aan een gezon-  lijk onderzoek toont daarbij keer op   kan worden - zo belangrijk. Ze zien   tenschoolse aanbod op het gebied
          dere samenleving. Het maakt on-  keer aan dat muziekonderwijs en   muziekonderwijs op de basisschool   van (instrumentaal) muziekonder-
          losmakelijk deel uit van het leven.   actieve muziekbeoefening, naast de   niet als een vrijblijvende keuze: het   wijs van muziekverenigingen, mu-
          We grijpen terug op muziek als we   sociaal-emotionele ontwikkeling,   is essentieel! Het moet weer net zo   ziekscholen en kunstencentra. Zij
          feest vieren, maar ook als we rou-  ook de ontwikkeling van het brein   vanzelfsprekend worden als taal en   kunnen vanuit hun unieke moge-
          wen. Muziek heelt, ontspant, geeft   bevorderen. Het draagt bij aan de   rekenen.                  lijkheden aanvullende programma’s
          energie, verbindt en brengt mensen   creativiteit en het probleemoplos-                            verzorgen en kinderen toegang ge-
          nader tot elkaar.                send vermogen. Kortom: muziek    Aanbod                           ven tot de ervaring van livemuziek
                                           en muziek maken leggen een ste-  Het structureel maken van mu-    en podia. Daarmee wordt een rijke
          Bijdrage                         vige basis voor empathie, sociale   ziekonderwijs op de basisscholen   voedingsbodem gecreëerd voor
          In het manifest wordt aangegeven   binding, creativiteit, kwaliteit van   kunnen pabo’s en conservatoria niet   nieuw en divers publiek en talent.
   1   2   3   4   5   6