Page 1 - Krant week 51
P. 1
Marsconcours 3.0 BUMA Awards
komt niet uit de Blaasmuziek
lucht vallen uitgereikt
2 5
Jaar 2018, week 51
Zorgen over de fanfare
Componisten, uitgevers, organisaties, orkesten, dirigenten en muzikanten bogen zich afgelopen weekeinde
in Akoesticum in Ede over de vraag: hoe kunnen we het medium fanfare voorzien van nieuwe impulsen? Drie
dagen stond het behoud van dit typisch stukje Nederlands-Belgisch cultureel erfgoed centraal tijdens lezin-
gen, discussies, presentaties en concerten.
stakeholders uit de blaasmuziek. De tijdens een driedaags congres eens een wijl dat verrassende resultaten en een
discussie barst meteen los met de stevige boom op te zetten, is dan ook verrijking van het repertoire zou kun-
Tekst en foto: onze redactie beschrijving van het DNA. Hoe ziet absoluut zinvol. “De bezetting van nen opleveren”, meent Tijmen Botma.
dat er eigenlijk uit? Is dat met bari- de fanfare heeft zich in de loop van “Nadeel is dat het veel studie vergt om
lex Schillings, voorzitter van tons of euphoniums? En wat is nog de tijd ontwikkeld ”, zegt Leon Vliex. het instrumentarium te leren kennen.”
de Bond van Orkestdirigen- de rol van de saxhoorns? Interessante “Het heeft weinig zin om voor bari- Veel gehoorde klacht uit het veld: er is
Aten en Instructeurs, gooit in vragen waarop zelfs het panel geen te weinig muziek voor fanfare. Maar
zijn intro de knuppel meteen in het klip en klaar antwoord weet. Terwijl is dat wel zo? Het forum concludeert
hoenderhok. “Het fanfareorkest is het dat met componist/uitgever Leon Wat minder kopiëren dat dirigenten vlug kiezen voor de
afvoerputje van het harmonieorkest”, Vliex, fanfaremuzikant/bestuurder gemakkelijkste weg (lees: bewerkin-
dropt hij de zaal in. “We hebben met Johan Meesters, componist Jan Van of onderling uitlenen gen) en zich te weinig verdiepen in
z’n allen de morele plicht deze aan de der Roost, dirigent Tijmen Botma en bestaand origineel repertoire.
Benelux gerelateerde orkestvorm te componist/uitgever/dirigent Jan de
behouden met serieus repertoire dat Haan niet bepaald uit een stel pan- tons te schrijven als je toch al weet dat Stimuleren
op identiteit gebaseerd is en niet op nenkoeken bestaat. Het onderstreept er euphoniums worden ingezet.” Het Er ligt een schat aan werken, maar
onsmakelijke invloeden vanuit landen alleen maar voor welke dilemma’s het ontbreken van een concrete omschrij- daar wordt niet naar gezocht”, merkt
die het DNA niet kennen.” Genoeg fanfareorkest in het huidige muzikale ving van de erfelijke eigenschappen Jan de Haan op. Mogelijk biedt een
voer voor een twee uur durend leven- bestel staat. Het idee van enkele hard- maakt het ook lastig voor nieuwe sterrenrepertorium een oplossing.
dig debat met een panel van diverse core fanfarefielen om over dit thema componisten om in te stappen. “Ter- Andere stelling: componisten en
uitgevers kunnen geen droog brood
verdienen aan muziek voor fanfare en
hebben er dus geen interesse in. Ook
dat is maar deels waar. “We stimule-
ren juist componisten om voor fanfare
te schrijven en begeleiden ze daar ook
in”, zegt Vliex. Wat minder stukken
kopiëren of onderling uitlenen zou
al een slok op een borrel schelen.
Dirigenten en verenigingen zouden
zich meer bewust moeten zijn van de
benarde positie waarin de fanfare zich
bevindt. Zo passeren nog tal van sug-
gesties de revue: de KNMO moet een
huisorkest formeren om nieuwe wer-
ken te introduceren. Uitgevers moeten
hun muziek beter voor het voetlicht
brengen, enzovoort, enzovoort. Idee-
en genoeg, maar het zijn toch vooral
de dirigenten die het uiteindelijk moe-
ten doen. Jan Van der Roost: “Ik ben
van nature positief ingesteld, maar ik
maak me zorgen over hoe weinig ba-
Een panel van ervaringsdeskundigen wisselde van gedachten over de toekomst van het fanfareorkest . siskennis er onder dirigenten bestaat
over het repertoire.”