Page 1 - Krant week 51
P. 1

Marsconcours 3.0                                                   BUMA Awards

                                          komt niet uit de                                                   Blaasmuziek
                                          lucht vallen                                                       uitgereikt


                                                         2                                                                  5


















          Jaar 2018, week 51
          Zorgen over de fanfare









          Componisten, uitgevers, organisaties, orkesten, dirigenten en muzikanten bogen zich afgelopen weekeinde
          in Akoesticum in Ede over de vraag: hoe kunnen we het medium fanfare voorzien van nieuwe impulsen? Drie

          dagen stond het behoud van dit typisch stukje Nederlands-Belgisch cultureel erfgoed centraal tijdens lezin-

          gen, discussies, presentaties en concerten.


                                           stakeholders uit de blaasmuziek. De   tijdens een driedaags congres eens een  wijl dat verrassende resultaten en een
                                           discussie barst meteen los met de   stevige boom op te zetten, is dan ook   verrijking van het repertoire zou kun-
          Tekst en foto: onze redactie     beschrijving van het DNA. Hoe ziet   absoluut zinvol. “De bezetting van   nen opleveren”, meent Tijmen Botma.
                                           dat er eigenlijk uit? Is dat met bari-  de fanfare heeft zich in de loop van   “Nadeel is dat het veel studie vergt om
                lex Schillings, voorzitter van   tons of euphoniums? En wat is nog   de tijd ontwikkeld ”, zegt Leon Vliex.   het instrumentarium te leren kennen.”
                de Bond van Orkestdirigen-  de rol van de saxhoorns? Interessante   “Het heeft weinig zin om voor bari-  Veel gehoorde klacht uit het veld: er is
         Aten en Instructeurs, gooit in    vragen waarop zelfs het panel geen                                te weinig muziek voor fanfare. Maar
          zijn intro de knuppel meteen in het   klip en klaar antwoord weet. Terwijl                         is dat wel zo? Het forum concludeert
          hoenderhok. “Het fanfareorkest is het   dat met componist/uitgever Leon   Wat minder kopiëren      dat dirigenten vlug kiezen voor de
          afvoerputje van het harmonieorkest”,   Vliex, fanfaremuzikant/bestuurder                           gemakkelijkste weg (lees: bewerkin-
          dropt hij de zaal in. “We hebben met   Johan Meesters, componist Jan Van   of onderling uitlenen   gen) en zich te weinig verdiepen in
          z’n allen de morele plicht deze aan de   der Roost, dirigent Tijmen Botma en                       bestaand origineel repertoire.
          Benelux gerelateerde orkestvorm te   componist/uitgever/dirigent Jan de
          behouden met serieus repertoire dat   Haan niet bepaald uit een stel pan-  tons te schrijven als je toch al weet dat  Stimuleren
          op identiteit gebaseerd is en niet op   nenkoeken bestaat. Het onderstreept   er euphoniums worden ingezet.” Het   Er ligt een schat aan werken, maar
          onsmakelijke invloeden vanuit landen   alleen maar voor welke dilemma’s het   ontbreken van een concrete omschrij-  daar wordt niet naar gezocht”, merkt
          die het DNA niet kennen.” Genoeg   fanfareorkest in het huidige muzikale   ving van de erfelijke eigenschappen   Jan de Haan op. Mogelijk biedt een
          voer voor een twee uur durend leven-  bestel staat. Het idee van enkele hard-  maakt het ook lastig voor nieuwe   sterrenrepertorium een oplossing.
          dig debat met een panel van diverse   core fanfarefielen om over dit thema   componisten om in te stappen. “Ter-  Andere stelling: componisten en
                                                                                                             uitgevers kunnen geen droog brood
                                                                                                             verdienen aan muziek voor fanfare en
                                                                                                             hebben er dus geen interesse in. Ook
                                                                                                             dat is maar deels waar. “We stimule-
                                                                                                             ren juist componisten om voor fanfare
                                                                                                             te schrijven en begeleiden ze daar ook
                                                                                                             in”, zegt Vliex. Wat minder stukken
                                                                                                             kopiëren of onderling uitlenen zou
                                                                                                             al een slok op een borrel schelen.
                                                                                                             Dirigenten en verenigingen zouden
                                                                                                             zich meer bewust moeten zijn van de
                                                                                                             benarde positie waarin de fanfare zich
                                                                                                             bevindt. Zo passeren nog tal van sug-
                                                                                                             gesties de revue: de KNMO moet een
                                                                                                             huisorkest formeren om nieuwe wer-
                                                                                                             ken te introduceren. Uitgevers moeten
                                                                                                             hun muziek beter voor het voetlicht
                                                                                                             brengen, enzovoort, enzovoort. Idee-
                                                                                                             en genoeg, maar het zijn toch vooral
                                                                                                             de dirigenten die het uiteindelijk moe-
                                                                                                             ten doen. Jan Van der Roost: “Ik ben
                                                                                                             van nature positief ingesteld, maar ik
                                                                                                             maak me zorgen over hoe weinig ba-
            Een panel van ervaringsdeskundigen wisselde van gedachten over de toekomst van het fanfareorkest .  siskennis er onder dirigenten bestaat
                                                                                                             over het repertoire.”
   1   2   3   4   5   6