Page 7 - magazine 2020-1 website
P. 7

ijn eerste repetitie bij de Heineken
              Fanfare in Den Bosch kan hij nog
        Zhelder voor de geest halen. “Ik was
        zo verlegen als wat en heb de hele repe-
        titie met een rood hoofd van schaamte
        zitten playbacken”, herinnert hij zich een
        dikke veertig jaar later nog. “Ik snapte
        helemaal niets van het koraal zonder
        maatstrepen en de eerste mars ging zo
        snel dat hij voorbij was voordat ik het
        wist. Ik had echt niet één noot geraakt.”
        Het bleek achteraf gezien een prima
        leerschool voor hem. “Ik leerde heel snel
        lezen, op een dirigent spelen en samen-
        spel. Op het conservatorium merkte ik    speelde. Dat ik nu relaxed zonder zenu-  eric Vloeimans maakte bij
        dat dat bij veel medestudenten ontbrak.”   wen naar voren loop en het gewoon doe,   de fanfare kennis met het
        In de biografie van veel professionele mu-  voelt als een cadeau.” Behalve muzikaal   verenigingsleven.
        zikanten is over hun roots niets terug te   technische vaardigheden leerde Vloei-
        lezen. Alsof ze dat deel van hun carrière   mans ook omgaan met het groepsproces
        het liefst willen vergeten. Eric Vloeimans   binnen een vereniging. Ook daar doet hij
        maakt daar absoluut geen geheim van.     tot op de dag van vandaag zijn voordeel
        “Wat ik in mijn jeugd heb meegekregen    mee. “Ik zag hoe het gaat met alle ego’s
        op de muziekschool en bij de fanfare is   in een orkest en hoe de pikorde functio-
        van grote invloed geweest op mijn profes-  neert. Voor iemand zoals ik, die met veel
        sionele leven. De Heineken Fanfare is een   verschillende musici samenwerkt, is het
        van de fundamenten van mijn carrière.”   heel belangrijk om eenieder met de juiste
                                                 liefde en aandacht te benaderen. Dat
        SOLO                                     hoort erbij als je met zijn allen in goede
        Bij de fanfare maakte Vloeimans ook      cohesie wilt vlammen op het podium.”     Ik snapte
        kennis met het verenigingsleven. Hij leer-
        de de betekenis van de in de blaasmuziek   BIBLIOTHEEK
        gevleugelde uitdrukking ‘zonder drank,   Vanuit zijn brede belangstelling werkt   helemaal
        geen klank’ in de praktijk kennen. Het   Vloeimans samen met artiesten, ensem-
        was ook de plek waar hij zijn eerste solo   bles en orkesten uit tal van verschillende   niets van het
        voor groot publiek mocht spelen. “Diri-  muzikale werelden. Ook deelt hij regel-
        gent Karel van Dijk had het stuk Fuga &   matig het podium met harmonieën, fan-   koraal zonder
        Blues gecomponeerd. Daar zat een         fares en brassbands. Voor concerten met
        sopraan- en een trompetsolo in. Ik had   blaasorkesten beschikt hij over een breed   maatstrepen
        net op de muziekschool kennisgemaakt     gevulde bibliotheek met arrangementen
        met improviseren. Al snel ging ik de     van muziek waarin zijn karakteristieke,   en de eerste
        noten van Fuga & Blues vrij interpre-    melodische en lyrische kracht volledig
        teren. Dat ging steeds verder. Hoewel    tot zijn recht komt. “Om Carnaval de     mars ging zo
        ik nog steeds een heel verlegen jongen   Venice te spelen of een klassiek trompet-
        was, durfde ik de dirigent te vragen om   concert word ik niet gevraagd. Niet dat
        een intro voor het stuk te mogen impro-  ik het niet zou kunnen, maar het is niet   snel dat hij
        viseren. En ineens stond ik tijdens het   zo mijn ding. Mijn metier is improvise-
        carnavalsconcert in hét theater van de   ren. Composities transformeren zodat     voorbij was
        stad in een joekel van een zaal voor 900   het voor orkesten leuk is om met mij
        man te improviseren. Ik deed het bijna   te spelen. Zij hebben dan uiteraard wel   voordat ik het
        in mijn broek, zo spannend vond ik het.   alle noten op papier. Toen ik nog geen
        Als ik nu voor een grote zaal sta denk   repertoire voor orkesten had, schreef    wist. Ik had
        ik nog wel eens terug aan dat moment.    Martin Fondse muziek voor mij samen
        Zoals enkele jaren geleden toen ik tijdens   met fanfare of harmonie. Onder andere   echt niet één
        een show van Armin van Buuren in de      een suite voor het Gelders Fanfare Orkest
        Bossche Brabanthallen helemaal vooraan   en de PTT Harmonie. Hij heeft ook di-    noot geraakt.
        op een lange catwalk van 50 meter solo   verse composities van mij georkestreerd.



                                                                                                                 •  7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12