Page 8 - magazine 2020-1 website
P. 8
Inmiddels zijn er ook andere mensen die ga ik me er tegenaan bemoeien en dan
arrangeren. Thomas Geerts heeft een paar speel ik het voor.”
stukken bewerkt voor de Marinierskapel
De amateur- en Andries Kramer voor het koperensem- Het plezier dat hij zelf beleeft aan mu-
ble Koperguod. Mijn werk MUMU is
ziek geeft hij graag door aan andere
muziek moet zelfs opgepikt door uitgeverij FerskaatMP. muzikanten. Zou leidt hij regelmatig
Deze geïmproviseerde solo is door An-
workshops voor jong en oud. Vaak blijkt
ook eigentijds dries uitgeschreven en kan nu door ie- dat leerlingen er veel plezier aan beleven
om muziek van Eric Vloeimans te spelen.
dereen gespeeld worden. Hoe leuk is dat?
Dat bracht hem op het idee om zijn serie
Inmiddels heb ik repertoire beschikbaar
aan de slag waarmee ik diverse avonden kan vullen. meespeelboeken Horn of Plenty te lance-
In overleg met de dirigent bekijken we
ren. Hij hoopt er ook muzikanten uit de
gaan en het het niveau van het orkest, voor welke amateurwereld mee te inspireren. Vloei-
mans: “Trompetdocent Marc van Kessel
gelegenheid het is en wat de aanleiding
experiment is. Een vrolijk en uitbundig jubileum van de muziekschool Veghel klaagde over
vraagt andere muziek dan een plechtige
de kwaliteit van de meespeelboeken die
durven aan te gelegenheid.” in de handel zijn. Te veel massaproduc-
tie en zonder bezieling gemaakt. Een
gaan met de UNIVERSEEL trompet klinkt als een autotoeter, of het
In de voorbereiding op een concert met
auditieve materiaal is ingespeeld door een
muziek van nu. een muziekvereniging repeteert Vloei- bloedeloze synthesizer. Ik schrok daar wel
mans meestal één keer met het orkest
van. Van de klank van het instrument
en doet hij de generale repetitie mee. en de interpretatie van de speler leer je
De kenmerkende verschillen in speelstijl juist heel veel. Daarom moet het auditie-
tussen de klassieke muziek en de wereld ve materiaal met zorg en met aandacht
van de improvisatie komen meestal vlug worden vertolkt. Anders kun je nooit een
aan het licht. Voor Vloeimans zijn dat goed voorbeeld zijn. En ineens voelde
momenten waarop hij zijn expertise graag ik: dit ga ik dus doen. Een jaar later had
deelt met de muzikanten. ik Horn of Plenty deel 1 af. Afgelopen
november verscheen ook deel 2. Ik heb
“Muziek is een universele taal bestaande beide delen met leerlingen van Marc
uit de bouwstenen ritme, melodie en doorgenomen en hen de stukken laten
harmonie. De nuance maakt het grootste kiezen. Het boek is niet alleen voor kin-
verschil en die zit in de opvatting waar- deren bedoeld, maar voor de leeftijd van
mee elke muziek gespeeld wordt. Bijvoor- 4 tot 104. Ik hoop er veel jonge mensen
beeld in de timing waarmee je een noot mee te inspireren.”
neerzet, maar ook met welke energie je
die noot neerzet. In klassieke muziek ligt WORKSHOPS
die nuance vaak per definitie anders. Dan Tijdens zijn workshops volgt hij geen
8 •