Page 8 - magazine 2020-1 website
P. 8

Inmiddels zijn er ook andere mensen die   ga ik me er tegenaan bemoeien en dan
                                    arrangeren. Thomas Geerts heeft een paar   speel ik het voor.”
                                    stukken bewerkt voor de Marinierskapel
        De amateur-                 en Andries Kramer voor het koperensem-   Het plezier dat hij zelf beleeft aan mu-
                                    ble Koperguod. Mijn werk MUMU is
                                                                             ziek geeft hij graag door aan andere
        muziek moet                 zelfs opgepikt door uitgeverij FerskaatMP.   muzikanten. Zou leidt hij regelmatig
                                    Deze geïmproviseerde solo is door An-
                                                                             workshops voor jong en oud. Vaak blijkt
        ook eigentijds              dries uitgeschreven en kan nu door ie-   dat leerlingen er veel plezier aan beleven
                                                                             om muziek van Eric Vloeimans te spelen.
                                    dereen gespeeld worden. Hoe leuk is dat?
                                                                             Dat bracht hem op het idee om zijn serie
                                    Inmiddels heb ik repertoire beschikbaar
        aan de slag                 waarmee ik diverse avonden kan vullen.   meespeelboeken Horn of Plenty te lance-
                                    In overleg met de dirigent bekijken we
                                                                             ren. Hij hoopt er ook muzikanten uit de
        gaan en het                 het niveau van het orkest, voor welke    amateurwereld mee te inspireren. Vloei-
                                                                             mans: “Trompetdocent Marc van Kessel
                                    gelegenheid het is en wat de aanleiding
        experiment                  is. Een vrolijk en uitbundig jubileum    van de muziekschool Veghel klaagde over
                                    vraagt andere muziek dan een plechtige
                                                                             de kwaliteit van de meespeelboeken die
        durven aan te               gelegenheid.”                            in de handel zijn. Te veel massaproduc-
                                                                             tie en zonder bezieling gemaakt. Een
        gaan met de                 UNIVERSEEL                               trompet klinkt als een autotoeter, of het
                                    In de voorbereiding op een concert met
                                                                             auditieve materiaal is ingespeeld door een
        muziek van nu.              een muziekvereniging repeteert Vloei-    bloedeloze synthesizer. Ik schrok daar wel
                                    mans meestal één keer met het orkest
                                                                             van. Van de klank van het instrument
                                    en doet hij de generale repetitie mee.   en de interpretatie van de speler leer je
                                    De kenmerkende verschillen in speelstijl   juist heel veel. Daarom moet het auditie-
                                    tussen de klassieke muziek en de wereld   ve materiaal met zorg en met aandacht
                                    van de improvisatie komen meestal vlug   worden vertolkt. Anders kun je nooit een
                                    aan het licht. Voor Vloeimans zijn dat   goed voorbeeld zijn. En ineens voelde
                                    momenten waarop hij zijn expertise graag   ik: dit ga ik dus doen. Een jaar later had
                                    deelt met de muzikanten.                 ik Horn of Plenty deel 1 af. Afgelopen
                                                                             november verscheen ook deel 2. Ik heb
                                    “Muziek is een universele taal bestaande   beide delen met leerlingen van Marc
                                    uit de bouwstenen ritme, melodie en      doorgenomen en hen de stukken laten
                                    harmonie. De nuance maakt het grootste   kiezen. Het boek is niet alleen voor kin-
                                    verschil en die zit in de opvatting waar-  deren bedoeld, maar voor de leeftijd van
                                    mee elke muziek gespeeld wordt. Bijvoor-  4 tot 104. Ik hoop er veel jonge mensen
                                    beeld in de timing waarmee je een noot   mee te inspireren.”
                                    neerzet, maar ook met welke energie je
                                    die noot neerzet. In klassieke muziek ligt   WORKSHOPS
                                    die nuance vaak per definitie anders. Dan    Tijdens zijn workshops volgt hij geen




























        8  •
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13