
MGD-voorzitter Wout Eshuis: ‘Durf eens wat anders te doen’
De 57-jarige Wout Eshuis werd een jaar geleden benoemd tot voorzitter van de Muziekbond Groningen en Drenthe (MGD). Hij nam het stokje over van Sikke Dijkstra, die bijna tien jaar leiding gaf aan de bond. De geboren Hoogeveener werkt er sindsdien aan om zijn visie en missie voor de bond in de praktijk te brengen.
TEKST: REDACTIE KLANKWIJZER – FOTO: MEGACONCERT GRAMSBERGEN
De benoeming van Eshuis kwam op een cruciaal moment. De muziekverenigingen hadden, net als vele andere sectoren van de vrijetijdsbesteding, flink te lijden gehad onder de coronacrisis. “In een tijd waarin individualisering helaas een steeds grotere rol gaat spelen, is het belangrijk dat er organisaties zijn als de MGD en KNMO om de verenigingen te ondersteunen,” legt hij uit waarom hij ja zei tegen het voorzitterschap.
VISIE
Eshuis is in het dagelijks leven in diverse functies werkzaam in het onderwijs. Als voorzitter van de provinciale muziekbond heeft hij een duidelijke visie voor ogen: “Mijn missie is dat de MGD en KNMO de belangen van de muzieksector optimaal behartigen. Daarnaast wil ik vernieuwing en verjonging brengen naast de ervaring van bestuursleden die hun sporen al hebben verdiend. Verder vinden we het van groot belang om alle verenigingen in onze dorpen, plaatsen en steden te ondersteunen waar nodig, juist in een tijd dat sommige verenigingen het moeilijk hebben.”
ACHTERGROND
De MGD-voorman is al jaren actief bij de Orkestvereniging Hoogeveense Harmonie, waar hij speelt en ook de rol van orkestmanager vervult. Hij studeerde aan de conservatoria van Zwolle en Rotterdam. Behalve muzikant op trombone en tenortuba is hij interim-dirigent bij diverse orkesten. Zijn muzikale achtergrond ziet hij als een groot voordeel in zijn bestuursfunctie. “Omdat ik muzikaal goed op de hoogte ben, kan ik me beter inleven in de behoeften van orkestleden, besturen en dirigenten. Het maakt de communicatie en samenwerking een stuk eenvoudiger,” legt hij uit. Bij iemand die bijna zijn hele leven in de muziekwereld is opgegroeid kan een risico op bedrijfsblindheid aanwezig zijn. Eshuis wuift dat gevaar van de hand. “Ik denk niet dat dit aan de orde is. Het je verplaatsen in de verschillende sectoren en deze met belangstelling bekijken maakt het besturen juist eenvoudiger. Maar mijn ervaring en expertise delen is ook erg mooi om te doen.”
CORONA
De muziekwereld heeft net als het verenigingsleven in het algemeen een flinke veer gelaten door de coronacrisis. Toch ziet Wout Eshuis ook veerkracht en doorzettingsvermogen in deze sector. “Ik zie juist bij een aantal verenigingen dat het goed gaat. Waar het voor corona al wat minder positief was, is het er vaak niet beter op geworden. Verenigingen die toekomstgericht bezig zijn en met een goed bestuur werken aan de ontwikkeling van het muzikale niveau, blijven het goed doen. Dat lukt bij de ene vereniging beter dan bij de andere.”
RELEVANT
Vernieuwing en aanpassing zijn volgens Eshuis essentieel om de huidige uitdagingen het hoofd te bieden. “Je moet durven vernieuwen en veranderen om tegemoet te komen aan enerzijds andere eisen die de maatschappij stelt en anderzijds de interesses van (aspirant) muzikanten. Durf eens wat anders te doen zodat je je als vereniging juist onderscheidt, wat je wellicht aantrekkelijk kan maken voor potentiële nieuwe muzikanten. We zien hier mooie voorbeelden van, ook in Noord-Nederland. Leer vooral ook van elkaar door te gaan kijken, luisteren en in gesprek te gaan. Om relevant te blijven is het van belang om in te spelen op veranderende interesses. Verenigingen moeten niet teveel naar binnen toegekeerd denken en zeggen: ‘We hebben het altijd zo gedaan.’”
LEF
Hoewel de muzieksector vaak als conservatief wordt beschouwd, ziet Eshuis ook positieve ontwikkelingen. “Ja, daar ben ik het in veel gevallen wel mee eens. Maar de uitzondering bevestigt ook hier weer de regel. Daar waar men lef toont, experimenteert en echt andere disciplines betrekt bij concerten, gaat het nog steeds goed. Voorwaarde is dan wel de juiste mensen binnen je vereniging te hebben die deze deskundigheid ook in huis hebben. Maar… kwaliteit trekt vaak ook kwaliteit aan.”
KADERLEDEN
Een ander groot probleem waar de sector mee kampt, is het tekort aan kaderleden. Wout erkent dit als een bredere maatschappelijke uitdaging. “Ook in de sportwereld is dit een groeiend probleem. Investeren in mensen met oprechte interesse, positieve verhalen delen en laten zien dat je veel leert wanneer je participeert in besturen. Ik ben er achter gekomen dat organiseren, besturen en verantwoordelijkheden nemen, mij enorm heeft verrijkt en me veel heeft gebracht in mijn werk als onderwijsadviseur en directeur van scholen. Dit gun ik iedereen, dus probeer ik waar ik ook kom in welke hoedanigheid dan ook onze mooie muziekwereld positief neer te zetten!”
PASPOORT:
Naam: Wout Eshuis.
Leeftijd: 57 jaar.
Geboorteplaats: Hoogeveen.
Woonplaats: De Krim (Overijssel).
Beroep: Senior onderwijsadviseur/interim-directeur onderwijs, coach startende directeuren onderwijs en auditor in education.
Verliefd, verloofd, getrouwd: Getrouwd met Monique.
Instrumenten: Trombone, tenortuba.
Muziekopleidingen: Conservatoria van Zwolle en Rotterdam.
Begonnen bij: Orkestvereniging Hoogeveense Harmonie.
Overige functies/activiteiten in de muziekwereld: Muzikant en orkestmanager Hoogeveense Harmonie, interim-dirigent diverse orkesten, voorzitter Muziekbond Groningen en Drenthe, lid Algemeen Bestuur KNMO.
Op de foto: Wout Eshuis: “Om relevant te blijven, is het van belang om in te spelen op veranderende interesses.”
Gepubliceerd: 26 jun 2024 - 19:59
Laatste update: 29 jun 2024 - 22:32