Twintig seconden per dag vereist discipline

Twintig seconden per dag vereist discipline

Rob Goorhuis is al 40 jaar een van de toonaangevende componisten in de wereld van de blaasmuziek. In een eigen idioom schrijft hij werken voor uiteenlopende bezettingen. Zijn vernieuwende impulsen voor de Nederlandse blaasmuziek hebben in hoge mate bijgedragen aan de ontwikkeling van het repertoire. Goorhuis is in binnen- en buitenland een veelgevraagd jurylid bij concoursen van blaasorkesten en koren. Voor zijn verdiensten voor de Nederlandse blaasmuziek ontving hij vele prijzen en onderscheidingen. In 2006 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Speciaal voor KNMO Klankwijzer onderhoudt hij in de rubriek Muziekmarkt een blog waarin hij vertelt over zijn werk als componist.

Deel 2

De opdrachtgever, de Kerkelijke Harmonie St.-Joseph 1880 Weert, had al een indrukwekkend programma georganiseerd met concerten in alle belangrijke plaatsen, waar het driemanschap daden heeft gesteld, met lezingen over de importantie van Philips van Horne, maar ook met carillonbespelingen, waarvoor ik dan en passant ook nog een werk zou schrijven.

Het eerste wat ik doe, als ik aan een nieuwe opdracht begin, is praten met het bestuur van de vereniging, een bezoek aan een repetitie of concert, werkoverleg met de dirigent over mogelijkheden en onmogelijkheden, en uitvoerig studie maken van het onderwerp, waarover de compositie zal gaan, mits er een onderwerp is natuurlijk, maar dat was hier duidelijk het geval. Zo heb ik het hele tijdperk voorafgaand aan de 80-jarige oorlog bestudeerd. Ik heb de bewegingen van de genoemde edelen op de voet gevolgd en me een oordeel gevormd over de persoon, die ik muzikaal kon maken of breken.

Van Horne kwam op mij over als een integer mens. Hij bezat het vermogen om partijen tot elkaar te brengen en wist in deze moeilijk tijd van beeldenstormen en politieke onrust menig probleem geruisloos op te lossen. Het lijkt wel of hij het ‘polderen’ heeft uitgevonden.

Na de studie volgt het maken van het plan. Het moest een werk worden van ongeveer 15 minuten. Ik had globaal gesproken 75 dagen om het werk te maken. Dat is gemiddeld 12 seconden muziek per dag. Er vallen wat dagen af vanwege andere verplichtingen. Zeg maar dat ik op de productieve dagen 20 seconden muziek tevoorschijn moest toveren. Dat vereist discipline!

Ik ben begonnen met het op noten zetten van de namen van ‘Lamoraal van Egmont’, ‘Willem van Oranje’ en ‘Philips van Horne’. Daarvoor heb ik een zeer eenvoudig systeem. De reeks van Van Horne beviel mij het beste. Daarvan zou ik het leidende thema maken. Daarnaast had ik de plaatsnaam WEERT, die ik ook op noten zette. Die zou zeker ook van pas komen. Uit dit materiaal selecteerde ik motieven en samenklanken, die mede de bouwstenen zouden worden van mijn muzikale renaissance-kasteel.

Rob Goorhuis

Deel 3 verschijnt op 3 januari 2019 op deze plek. 

Gepubliceerd: 13 DEC 2018 - 18:48
Laatste update: 17 OKT 2019 - 08:54