Toolkit ledenwerving en communicatie

Ondanks dat de majorette-/twirlsector (MT) landelijk een lichte groei laat zien in het aantal leden, blijft het werven van leden een aandachtspunt voor verenigingen. Reden voor het communicatieteam van KNMO-NTSB om te kijken op welke manier verenigingen ondersteund kunnen worden in hun communicatie rondom het werven van leden.
Gestart werd met een enquête onder coaches om te achterhalen hoe ledenwerving op dit moment aangepakt wordt, welke communicatiemiddelen verenigingen gebruiken, waar men behoefte aan heeft etc. Zo’n 60 verenigingen vulden de enquête in. Daarnaast werd gekeken naar de manier waarop andere organisaties (zoals sportbonden, scouting, cultuurorganisaties) hun leden ondersteuning bieden bij ledenwerving.

TOOLKIT
Met de resultaten van de enquête en het vergelijkend onderzoek is het communicatieteam aan de slag gegaan. De ontwikkelde toolkit ‘Ledenwerving en Communicatie’ staat nu online. De kick-off vond vorige maand plaats met een webinar over adverteren op social media en hoe je dit kunt inzetten bij het werven van leden en het promoten van je vereniging. De toolkit bevat materialen die elke vereniging vrij kan gebruiken. De kit dient als inspiratie en bevat talloze tips. Elke vereniging kan eruit halen wat bij haar past.

INHOUD

  • Handboek ‘Ledenwerving en Communicatie’
    Met informatie over o.a. het maken van een analyse van het ledenbestand, tips voor het maken van online content en gedrukt promotiemateriaal, voorbeeld teksten voor social media, inspiratie voor ledenwerfacties en nog veel meer.
  • Lesideeën boek
    Met spellen om in trainingen te verwerken. De spellen zijn ingedeeld in 4 categorieën: batonspellen, dansspellen, warming-up spellen en dans/expressie spellen. Daarnaast gaat het boek kort in op de ontwikkelingspsychologie. Wat kun je verwachten van een kind, welke eisen kun je stellen?
    Link naar YouTube kanaal KNMO-NTSB met o.a. ‘how to’ videos en inspiratievideo’s voor twirlseries
  • Voorbeeld lesboekje
    Strippenkaart
    Voorbeeldteksten social media posts/website
    Beeldbank met algemene foto’s.
    Webinar Adverteren via social media (slides en link)
    Keep Youngsters Involved
    Een kaartsysteem ontwikkeld door het kenniscentrum sport en bewegen n.a.v. de vraagstelling hoe te voorkomen dat jongeren (12-19 jaar) stoppen met sporten.

NATIONALE TWIRL WEEK
Onderdeel van de hele campagne is de Nationale Twirl Week die we organiseren op 25 t/m 29 september 2024. In die week en de weken daaraan voorafgaand gaan we majorette/twirl promoten. Meer informatie volgt.
Het Communicatieteam KNMO-NTSB bestaat uit Nerine Gijsman, Richard Spaan en Ingrid Diender. Allen zijn actief in de MT-sector en met een ruime kennis van cq werkzaam in online marketing en communicatie. De toolkit werd mogelijk gemaakt met financiële steun van FCP en VSB.

Informatie
Laat je inspireren en klik HIER om rustig rond te kijken op de toolkit ‘Ledenwerving en Communicatie’ of scan de QR-code. Uiteraard is de toolkit dynamisch en wordt hij regelmatig aangevuld met nieuw materiaal zoals foto- en videomateriaal.

Gepubliceerd: 12 jul 2024 - 17:09
Laatste update: 06 aug 2024 - 10:36

Posters