Showkorpsen luchten hun hart op SMO-congres
Zou voorzitter Lex Boon al aan zijn theewater hebben gevoeld dat er iets broeit onder de mars- en showkorpsen? Tijdens de sessie, met als thema “Doelgroep SMP”, afgelopen zaterdag tijdens het Nationaal Showcongres in Eemnes, bood hij vertegenwoordigers van de showkorpsen alle ruimte om hun hart te luchten. Dat lieten ze zich geen tweede keer zeggen.
TEKST: FRANK VERGOOSSEN
FOTO: LIEUWE BOUMA
Boon opent de sessie met een presentatie over de taak, het werk, de activiteiten en de plek van de doelgroep SMP binnen de organisatiestructuur van de KNMO. Maar hij wil vooral de korpsen aan het woord laten. Wat leeft er onder de verenigingen? Hoe zien zij de taak van de doelgroep SMP? “Wat kunnen wij voor jullie doen?”, stelt Boon zich open voor de discussie. Die vraag is amper geland of vanuit de zaal klinkt meteen een tegenvraag: “Wat is eigenlijk de visie van de doelgroep SMP? Hoe zien jullie de toekomst van de mars- en showsector?”
HETZELFDE RIJTJE
Even daarvoor had Boon een kalender met alle activiteiten van de doelgroep de revue laten passeren. De organisatie van de diverse kampioenschappen, de gezamenlijke clinicdag met Color Guard Nederland en het Nationaal Showcongres. Ieder jaar hetzelfde rijtje. Een schoolvoorbeeld van: wie altijd doet wat hij altijd deed, krijgt wat hij altijd kreeg. “Ik ben een tijdje weggeweest uit deze sector”, merkt dirigent Arno Groeneveld op. “Sinds kort ben ik er weer actief in, maar er is in de tussentijd niets veranderd. Er worden zelfs nog dezelfde muziekstukken gespeeld als toen.”
BEWEGING
Dat er veel meer uit de sector te halen valt, liet vorige maand de Stichting Proud Event zien met het evenement Loud & Proud: The Parade. Vijftien- tot twintigduizend mensen genoten in de binnenstad van Leeuwarden van een indrukwekkende parade van 21 showbands. Natuurlijk, de top van Nederland was hiervoor naar de Friese hoofdstad gekomen. Maar een vergelijkbaar evenement zou toch ook mogelijk moeten zijn voor korpsen uit lagere divisies, opperen enkele deelnemers aan de discussie. Hun voorstel: kies een mooie locatie uit, zet op diverse punten langs het parcours juryleden neer en laat het evenement promoten door bekende muzikanten uit de betreffende regio. “Maar we kunnen dit niet alleen organiseren. De doelgroep moet dit faciliteren”, vinden ze.
ZICHTBAARHEID
Ook de huidige opzet van de kampioenschappen mars en show roept vragen op. Deze evenementen worden achter de hekken van voetbalvelden gehouden. Behalve de eigen supportersschare komt er geen kip op af. Nieuw publiek komt er niet voor naar een sportaccommodatie om er vervolgens ook nog entree voor te betalen. Waarom kunnen de kampioenschappen niet net zoals in Leeuwarden tussen het winkelend publiek worden gehouden?, vraagt men zich af. Zichtbaarheid is juist zo belangrijk om jeugd enthousiast te maken voor de mars- en showsector. Daar ligt juist de kracht van de showkorpsen en die moet je niet wegstoppen op een afgelegen sportveld.
SAMENVOEGEN
En als het dan toch op een sportterrein moet, waarom worden de kampioenschappen voor de jeugd en de volwassenen niet samengevoegd?, vraagt de zaal zich af. Voor volgend jaar heeft de doelgroep moeten schuiven met de data omdat de accommodaties niet beschikbaar zijn. Het NK Mars en Show voor de Kidsklasse en de Jeugdklasse heeft daardoor plaats moeten maken voor het NK Mars en Show Championshipklasse & Starklasse. Maar naar een locatie voor de jeugd wordt nog gezocht. Te gek voor woorden, klinkt het. Waarom beide kampioenschappen niet gecombineerd?
BLOK AAN HET BEEN
En dan de structuur van de KNMO. Elf jaar geleden is gekozen voor een gecompliceerde constructie waarbij de individuele verenigingen lid zijn van een autonome regionale bond, terwijl de bonden op hun beurt onder de overkoepelende organisatie van de KNMO vallen. Voor specifieke inhoudelijke taken en ontwikkelingen zijn per sector doelgroepen ingericht. Dit poldermodel werd destijds ingevoerd om na een langdurig en gevoelig proces de krachten op landelijk niveau te kunnen bundelen. Maar het nadeel van een compromis is nu eenmaal dat alle partijen water bij de wijn moeten doen. Met als gevolg dat de een zich daar beter in thuis voelt dan de ander. Vooral de showkorpsen ervaren deze structuur steeds meer als een blok aan het been voor de ontwikkeling van hun sector. Met enige jaloezie kijken ze naar de dans- en muziekgroepen die binnen Color Guard Nederland wel veel meer hun eigen ding kunnen doen. “Is het fenomeen bond niet uitgewerkt? We hebben er geen ruk aan”, is het harde oordeel vanuit de zaal.
KLANKBORDMEETING
Drie uur. Tijd om af te sluiten. Voorzitter Lex Boon moet schoorvoetend toegeven dat binnen de doelgroep SMP een langetermijnvisie ontbreekt. De oproep vanuit de zaal om vaker met de achterban in gesprek te gaan, neemt hij ter harte. Er is behoefte aan meer klankbordbijeenkomsten. Veel geluiden en ideeën die in deze sessie voorbij zijn gekomen zijn niet nieuw. Maar dit keer lijkt het menens. “Als het initiatief niet vanuit de doelgroep komt, gaan we het zelf doen”, klinkt het.
Op de foto: Loud & Proud: The Parade trok vele duizenden toeschouwers.
Gepubliceerd: 14 nov 2024 - 10:34
Laatste update: 14 nov 2024 - 10:44