“Drums Unlimited haalde lid uit sociaal isolement”

Klankwijzer portretteert mensen die zich inzetten voor een meer inclusieve sector amateurkunst. Wie zijn ze, wat doen ze en wat drijft ze? In deze aflevering vertelt Alex Hanssen over Drums Unlimited, de G-groep van de West Arnhemse Muziekvereniging (WAMV). Over hoe inclusief muziek maken uitstraalt op de vereniging, wijk en stad.

Na enkele jaren als cultureel werker gewerkt te hebben, ging Alex in 1980 aan de slag als muziektherapeut bij revalidatiecentrum Groot Klimmendaal (toen nog de Johanna Stichting) in Arnhem. De belangrijkste missie was om kinderen en jongeren met en zonder beperking met elkaar in contact te brengen door middel van muziek en theater. Daarmee was het revalidatiecentrum zijn tijd ver vooruit. Onder de naam Rock en Rolstoel Producties werden veel muziek- en theaterprojecten gerealiseerd.

SLAGWERKDOCENT
Kort na de eeuwwisseling werd Alex ook slagwerkdocent bij de West Arnhemse Muziekvereniging, gevestigd in dezelfde wijk als Klimmendaal. Jonge slagwerkleerlingen van de WAMV en jonge revalidanten van Klimmendaal traden al snel samen op. Dit was de eerste kennismaking van de muziekvereniging met inclusieve muziekbeoefening. Toen later wijkbewoners begonnen met een jaarlijkse muziek- en theaterroute in de wijk voor bewoners met en zonder beperking, waren de muziekvereniging en Klimmendaal wederom van de partij. Na enkele geslaagde edities sneuvelde dit wijkproject KunstMetMekaar helaas door corona.

VRAGEN
Rond die tijd las Alex een artikel over Music Unlimited, toen nog Phila Slag en Vlag geheten. Enthousiast introduceerde hij bij de WAMV het plan om een G-groep te starten. Na alle jaren dat de muziekvereniging betrokken was bij bovengenoemde inclusie-projecten moest dat toch snel geregeld zijn. Dat bleek helaas niet waar. Er waren veel vragen over aanpassingen van het gebouw, noodzakelijke inzet van veel begeleiding, het aanzien van de vereniging, enzovoort. Door geduld en veel uitleg startte vier jaar geleden toch een G-groep: Drums Unlimited. Ondertussen heeft de muziekvereniging de groep omarmd. Dat is waar een vereniging ook sterk in kan zijn!

Alex, wat zijn jouw drijfveren om met een groep als Drums Unlimited te werken?
Ik geloof sterk in mensen verbinden. Muziek, dans en theater zijn daarvoor fantastische middelen. Het kan heel laagdrempelig; met weinig en eenvoudige middelen kun je snel iets heel erg leuks doen. Het vergroten van zelfvertrouwen, eigenwaarde, samenwerken en naar elkaar luisteren krijg je er bij cadeau.

Hoe hebben jullie muzikanten voor Drums Unlimited benaderd om lid te worden?
Het is begonnen met Erik die ik kende vanuit Klimmendaal en Alexander, bewoner van een Philadelphia-woonvorm in de wijk. Zij hebben andere mensen op hun werk en woonvorm enthousiast gemaakt om ook lid te worden. Nu bestaat deze groep uit vijftien leden.

Wat vergt dit van jullie als vereniging qua menskracht en organisatie?
Weinig tot niks. Dat heeft ook met de huidige samenstelling van Drums Unlimited te maken. Ze zijn zelfredzaam.

Hoe komen de leden naar de repetitie?
Twee komen met een busje, één wordt gereden door een vrijwilliger en de andere twaalf komen op eigen gelegenheid.

Wat betekent Drums Unlimited voor haar leden?
Vanuit de zorginstellingen krijgen we te horen dat de leden het heel erg leuk vinden! Een prachtig en praktisch resultaat is bijvoorbeeld dat de situatie van een van de leden, die zich had verloren in gamen en daardoor in een sociaal isolement terecht was gekomen, door lid te worden van Drums Unlimited echt is veranderd. Hij leeft nu niet meer in een sociaal isolement maar is onderdeel van een sociaal netwerk waardoor hij nu minder eenzaam is.

Hoe ervaren de andere leden van de West Arnhemse Muziekvereniging de aanwezigheid van een G-groep?
Ze moesten er wel aan wennen, maar zien nu wel de meerwaarde voor de vereniging. Het is veelzeggend dat er nu een combo van muzikanten uit de fanfare is dat meespeelt met de optredens van Drums Unlimited. Of zoals één van de leden van de fanfare aangaf: de optredens van Drums Unlimited trekken meer publiek dan het optreden van de fanfare, dus hartstikke leuk om mee te spelen.

Heb je tips voor verenigingen die hiermee willen beginnen?
Je hebt een kartrekker nodig die er echt voor gaat! Iemand met inzicht in sociale processen met oog voor de doelgroep helpt echt. Dat kan de muzikaal leider zijn, maar het kunnen ook vrijwilligers zijn die dat proces in de gaten houden.

Wat doe jij als muzikaal leider van de groep?
Wat ik doe als arrangeur en dirigent is kijken wat iemand kan. Muzikaal, motorisch, maar ook sociaal. Dus leden leren kennen, van iedereen precies weten wat hij kan of kan bereiken. Dan op basis van die mogelijkheden een indeling van de groep maken, de mensen op het juiste instrument met de juiste partij. De basisgroep speelt bij ons djembé. Er zijn leden die ritmes snel te moeilijk vinden, maar goed maat kunnen houden. Dan zetten we ze functioneel in op onder andere bastrommels, maracas en bel. Tenslotte zijn er de leden met gevoel voor melodie en akkoorden. Die spelen marimba en steeldrum. Mijn tips voor muzikaal leiders zijn: leer de beperkingen en de mens achter de beperking kennen en ga daar ‘op maat’ mee om. Maak het niet te moeilijk en ook niet te makkelijk. Neem de tijd, heb geduld! Film regelmatig repetities en optredens en bestudeer wat goed en minder goed gaat.

Klik voor meer informatie over Drums Unlimited van de West Arnhemse Muziekvereniging HIER.

Gepubliceerd: 26 nov 2024 - 16:02
Laatste update: 01 dec 2024 - 10:14

Posters