Landelijke campagne #weblijvenbezig van start

Duizenden verenigingen vrezen voor voortbestaan. Het Fonds voor Cultuurparticipatie start met medewerking van de KNMO en diverse brancheorganisatie daarom de campagne #weblijvenbezig als steun in de rug.

Toneelverenigingen, fotoclubs, koren, muziekverenigingen, erfgoedgemeenschappen: allerlei groepen waar Nederlanders zich bij aansluiten om hun hobby uit te oefenen. Naast het uitoefenen van je passie heeft het Nederlandse verenigingsleven ook een brede maatschappelijke functie. Hier ontmoeten mensen elkaar en ontstaan er verbindingen tussen mensen met verschillende sociale achtergronden. Datzelfde geldt voor kunst- en cultuurcentra die op dit moment door de coronamaatregelen beperkt zijn in hun aanbod. Zij staan allen onder druk door de beperkingen.

Impact
Het Fonds voor Cultuurparticipatie start daarom met medewerking van tal van brancheorganisatie - waaronder de KNMO - de campagne #weblijvenbezig. De maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, hebben grote impact op de culturele sector. Op cultuurmakers van alle leeftijden en niet in de laatste plaats op de mogelijkmakers van cultuureducatie en -participatie, grote én kleine organisaties. Er heerst grote onzekerheid bij verenigingen en cursusinstituten over hoe lang het nog gaat duren en daarmee ook de vrees dat het aantal leden, vrijwilligers, deelnemers en cursisten verder afhaakt of terugloopt. En dat het voortbestaan van de vele centra, koren, erfgoedgemeenschappen, dansscholen etc. bedreigd wordt.

Tools
Het Fonds voor Cultuurparticipatie start daarom, na samen met het LKCA bij de amateurkunst en erfgoedsector geïnventariseerd te hebben wat ze nodig hebben, de landelijke campagne #weblijvenbezig. De campagne helpt herinneren dat cultuurmaken plezier, geluk en gezondheid brengt. En laat zien dat het nog steeds mogelijk is en hoe dat veilig kan. Hiermee hoopt de campagne verenigingen, groepen en kunst- en cultuurcentra te ondersteunen en tools te geven om hun achterban aan hen te blijven verbinden.

Campagne
De campagne is voor, door en met de sector gemaakt met dank aan de vele enthousiaste cultuurmakers, Factorium Podiumkunsten en het Nederlands Openluchtmuseum. De campagne is vanaf deze week op televisie en online van start gegaan. Factorium Podiumkunsten: “Fijn om mee te kunnen werken aan deze campagne, dat heeft de sector nodig. Gezamenlijk inzetten op een cultuursector waarin cultureel talent zich kan blijven ontdekken, ontplooien en vormgeven. Zo wordt het land rijker en veel inwoners een beetje gelukkiger.”

6,4 miljoen
In Nederland beoefenen 6,4 miljoen mensen van zes jaar of ouder een kunstzinnige of creatieve activiteit in hun vrije tijd. 23 procent van hen doet dat in verenigingsverband, dat betekent dat zo’n 1,5 miljoen Nederlanders lid zijn van een culturele of kunstzinnige vereniging, aldus onderzoeker Arno Neele LKCA. Zes op de tien Nederlanders van twaalf jaar of ouder doet aan een vorm van cultuurbeoefening in de vrije tijd.

Kijk hoe je je eigen campagnebeeld kunt samenstellen: KLIK HIER

KNMO Klankwijzer is hét nieuws- en informatieplatform van de instrumentale amateurmuziek. Schrijf je hieronder (oranje balk) in voor de gratis nieuwsbrief en je ontvangt ook de digitale nieuwskrant automatisch in je mailbox. Of like: https://www.facebook.com/klankwijzer

Gepubliceerd: 24 NOV 2020 - 14:08
Laatste update: 26 NOV 2020 - 18:58