Nieuwe blog van Samuel Aguirre: ‘TA TA TA TAAAA!’

Nieuwe blog van Samuel Aguirre: ‘TA TA TA TAAAA!’

De 26-jarige Samuel Agustín Aguirre groeide op in Colombia. In 2013 bezocht hij met philharmonisch blaasorkest Red de Escuelas de Música de Medellín het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. Hij maakte er kennis met de familie Spapens uit Eygelshoven die hem de kans bood om zijn grote droom na te jagen: een carrière in de muziek in Europa. Een jaar later keerde hij terug naar Limburg om aan het Maastrichts Conservatorium hobo en directie te studeren. Inmiddels is hij onder meer als dirigent van het Limburgs Jeugd Symfonieorkest en docent aan de muziekschool SMK in Parkstad volledig geïntegreerd in de Limburgse muziekwereld. In zijn blogs voor KNMO Klankwijzer vertelt hij hoe muziek voor hem de sleutel is om een weg in het leven te vinden.

TA TA TA TAAAA!

De muziek gaat razend snel steeds maar door, hectisch en bijna zenuwachtig. De cello’ s en contrabassen spelen met overtuiging de laagste en donkerste klanken, net als monsters die brullen  als ze boos zijn. De violen daarentegen springen naar boven, van de ene snaar naar de andere maar altijd omhoog, net als onbestuurbare windstoten. In mijn partituur schreef ik het woord ‘Wanhoop’ als richtlijn voor mezelf, om precies te weten welk gevoel ik bij mezelf en het orkest wil oproepen en waarmee ik het publiek wil inspireren.

Dan is het juiste klimaat bereikt! De hoorns komen plotseling binnen, als luide donders! Alle strijkers snijden de snaren met een droge en geweldadige boogbeweging! En eindelijk, na zoveel spanning en klinkende woede, kondigen de trompetten een soort Apocalyps aan, machtig en doordringend. Zo interpreteer ik deze klanken en dat tracht ik te laten zien en horen, anders zal geen luisteraar ervaren wat wij op het podium voelen.

 Muziek klinkt niet altijd comfortabel. Soms moeten de klanken juist verdriet of onrust oproepen! Gelukkig maar, anders had Beethoven bijvoorbeeld nooit zijn even beroemde als dramatische ‘TA TA TA TAAAA’ geschreven als opening van zijn vijfde symfonie. Muziek maken vraagt naar sensibiliteit en moed. Ons kwetsbaar opstellen en met anderen willen communiceren zijn essentieel. Wij, de muzikanten, gebruiken vaak emoties als ons kostuum en schilderen onze emoties met klanken. Wat een bijzondere kracht!

Muziek maken is voor mij nooit zo vanzelfsprekend geweest. In het kleine dorp in het Andesgebergte in Colombia waar ik geboren ben is het belangrijk om je te voegen in de bestaande structuur. Door de muziek leerde ik bewuster te leven. Ik speelde muziekstukken en leerde de emoties en filosofieën van de componisten herkennen. Hierdoor kreeg ik de kans om mijn wereld te verbreden en anders te begrijpen. Ik voelde en voel de kracht van de muziek die wij maken nog steeds in mijn dagelijkse werk in Nederland. De kracht van de beleving van de muziek is grenzeloos en levert op den duur naast maatschappelijke voordelen, ook voordelen op het gebied van de emotionele en persoonlijke ontwikkeling van muzikanten op. Als iedereen het hier nou maar mee eens was...

Samuel Aguirre

Foto: @FOCUS22

KNMO Klankwijzer is hét nieuws- en informatieplatform van de instrumentale amateurmuziek. Schrijf je hieronder (oranje balk) in voor de gratis nieuwsbrief en je ontvangt ook de digitale nieuwskrant automatisch in je mailbox. Of like: https://www.facebook.com/

Gepubliceerd: 22 OKT 2020 - 11:20