Prinses Christina Concours: een waardevolle leerervaring

Prinses Christina Concours: een waardevolle leerervaring

Het Prinses Christina Concours legt in 2023 meer dan ooit de nadruk op meedoen in plaats van op winnen. Het streven is gericht op een waardevolle concours- en leerervaring voor alle deelnemers, waarbij groei en speelplezier voorop staan. Dat geldt ook voor blazers en slagwerkers uit de amateurmuziekwereld. Warre Dendievel (14 jaar, trompet) en Merle van der Lijke (17 jaar, harp) delen hun ervaringen.

Muzikanten uit de blaas- en slagwerkmuziek denken vaak dat het Prinses Christina Concours vooral voor violisten en pianisten is of voor uitzonderlijke talenten. Niets is minder waar. Ook blazers en slagwerkers hebben in het verleden de bijzondere sfeer van het Prinses Christina Concours mogen proeven. Kenmerkend voor dit landelijke concours is dat er niet enkel naar de absolute prestatie van de deelnemer gekeken wordt. Ook het leerproces wordt meegewogen in de beoordeling. Praktisch gezien uit zich dit in twee nieuwe componenten. Ten eerste het (optioneel) insturen van een voorbereidende studievideo voorafgaand aan het regioconcours om zo de leercurve van de deelnemer beter mee te kunnen wegen in de beoordeling. Ten tweede wordt er een bredere onderverdeling van de niveaus gemaakt in de diverse deelnamecategorieën. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor jonge muzikanten die niet aan een jong talentklas of vooropleiding van een conservatorium studeren. Op deze manier geeft het PCC verdere invulling aan haar missie om zoveel mogelijk kinderen en jongeren te stimuleren en te ondersteunen in hun muzikale ontwikkeling.

Enige blazer
Warre Dendievel weet er alles van. De veertienjarige trompettist won in 2022 de eerste prijs tijdens de Nationale Finale van het Klassiek Concours. Hij stond als enige blazer in de finale.

Waarom besloot je je in te schrijven voor het Prinses Christina Klassiek Concours?
“Ik heb me ingeschreven voor de wedstrijd omdat mijn broer Jappe vorig jaar had deelgenomen en ook nog eens had gewonnen. Het was een fijne ervaring voor hem, dus ik vond het een goed idee om ook deel te nemen. Ik wist ook dat ik veel ervaring zou kunnen opdoen.”

Welke positieve ervaring is je het meest bijgebleven?
“Overal waar ik kwam in iedere ronde werd ik goed ontvangen, kon ik altijd terecht bij iemand om hulp te vragen, waren de mensen vriendelijk etc. Ook als gevolg van de wedstrijd werden de twee andere laureaten en ik – uit mijn afdeling – uitgenodigd om te spelen op een concert in Eerbeek, wat ik zeer tof vond. We leerden elkaar daar ook beter kennen, los van de wedstrijdstress.”

Welk stuk speelde je tijdens de finale en waarom heb je hiervoor gekozen?
“Voor de regioselectie moest ik een video insturen. Ik had een opname van een vorige wedstrijd genomen, die ik had gewonnen. Daar speelde ik een stuk op aanraden van mijn mentor Simon Van Hoecke. Ik ondervond dat Morceau De Concert van J.G. Pennequin mij zeer goed lag. Daarom had ik dat stuk gekozen.”

Wat vind je het leukste aan trompetspelen?
“Op trompet kun je veel verschillende stijlen spelen, het heeft een mooie klank en je kunt lekker luid spelen. Op verschillende plaatsen concerten spelen en veel andere mensen ontmoeten is een leuk gevolg van trompet spelen.”

Wat is je grootste muziekwens voor de toekomst?
“Veel concerten spelen en een job vinden in een heel goed orkest. Een combinatie van meespelen in een orkest en spelen als solist lijkt voor mij de ideale toekomst, en misschien ook lesgeven.”

Welke prijzen ga je komend seizoen verzilveren?
“Op 20 november mag ik solo spelen met het Hofstads JeugdOrkest. Ik speel dan het trompetconcert van Neruda.”

Merle van der Lijke (17 jaar, harp) won in 2022 de tweede prijs tijdens de Nationale Finale van het Prinses Christina Klassiek Concours.

Waarom besloot je je in te schrijven voor het Prinses Christina Klassiek Concours?
“Ik heb al vaker aan het Prinses Christina Concours meegedaan; eerst aan De Muziekwedstrijd en later aan het Klassiek Concours. Het PCC heeft me de kans gegeven om leerzame ervaringen op te doen, nieuwe mensen te leren kennen en ook om podiumervaring op te doen op bijzondere concertlocaties. Onder andere door de feedback van de jury en het spelen voor camera's.”

Welke positieve ervaring is je het meest bijgebleven?
“Vooral de begeleiding van de medewerkers van het PCC tijdens het concours. Ze zorgen dat alles rustig en geordend verloopt en ze zijn heel behulpzaam. Dit zorgt voor een hele fijne sfeer!”

Welke stukken speelde je tijdens de finale en waarom heb je hiervoor gekozen?
“Ik speelde Chanson dans la Nuit van Carlos Salzedo en Impromptu-Caprice van Gabriel Pierné. In Chanson dans la Nuit, waarin de sfeer van de nacht als een verhaal verteld wordt, worden veel verschillende harptechnieken gebruikt die de veelzijdigheid van de harp goed laten horen. De Impromptu-Caprice is een prachtig, romantisch stuk dat een mooi contrast met het andere werk vormt.”

Hoe voelde het om op te treden voor zoveel mensen in de Concertzaal van Amare?
“Het was fantastisch om na alle 'coronaconcerten' weer een 'normaal' concert te kunnen geven in zo'n mooie zaal. De voorrondes van het PCC waren alleen voor camera's. Zodra je dan eindelijk weer een podium mag oplopen met publiek in de zaal geeft dat een gelukkig gevoel. Ik maak muziek om met mensen te delen en voelde weer hoe bijzonder en fijn het was dat eindelijk weer volop te kunnen doen.”

INSCHRIJVEN
Inschrijving Prinses Christina Klassiek Concours 2023 (12 t/m 19 jaar, zang t/m 21 jaar) |Inschrijven tot en met 13 november | Informatie: www.christinaconcours.nl 


Op de foto: Warre Dendievel stond in 2022 als enige blazer in de finale.

Foto©️: Majanka Fotografie

Gepubliceerd: 01 NOV 2022 - 16:35
Laatste update: 07 NOV 2022 - 09:27