Sint Michaël Thorn gooit de luiken open

Sint Michaël Thorn gooit de luiken open

Je moet het maar durven! Met een amateurblaasorkest op een toonaangevend podium in een regio met een overvloedig cultuuraanbod een van de pareltjes uit het symfonische repertoire programmeren. Sint Michaël van Thorn gaat de uitdaging aan. Het harmonieorkest speelt zondag 23 april in de grote zaal van TivoliVredenburg in Utrecht Carmina Burana van Carl Orff. Een sprong in het diepe of een voorbeeldig staaltje van cultureel ondernemerschap?

Dirigent Ivan Meylemans kon zichzelf wel voor de kop slaan dat hij vroeger op school niet wat beter heeft opgelet. “Ik verwijt me nu zelf dat ik niet extra mijn best heb gedaan op Latijn”, zegt hij, terwijl hij zit te blokken op de middeleeuwse liedteksten van Carmina Burana. “Muziek ging er op school in als koek, maar voor de rest was het allemaal kantje boord.”

Balans
De voorbereidingen voor de uitvoering van Carl Orff’s muzikale meesterwerk zijn in volle gang. Sint Michael voert het spektakelstuk op 23 april uit, samen met het Brabant Koor en het jeugdkoor van de Limburgse Koorschool. Anna Emelianova (sopraan), Raoul Steffani (bariton) en Rob Meijers (countertenor) vertolken de solopartijen. Een grootschalige project met 160 uitvoerenden. Ga er maar aan staan! “Normaal gesproken wordt dit een once in a lifetime ervaring”, zegt Meylemans. “Want dit zal niet vlug nog een keer voorbij komen.”

Risico
Vraag die onmiddellijk opkomt: is het niet riskant om zo’n grootschalig productie te programmeren in een regio die verwend is met een overdadig cultuuraanbod en waar de blaasmuziek door een belangrijk deel van de bevolking nog steeds geassocieerd wordt met hoempapamuziek? Artistiek manager Frank Crasborn legt uit. “Carmina Burana wordt door het grote publiek - ook in de Randstad - niet gezien als een blaasmuziekwerk, maar meer als een ‘klassieker’ uit het symfonisch- en koorrepertoire. Het werk op zich is al een publiekstrekker pur sang waarbij het nauwelijks uitmaakt of het orkestdeel door een symfonieorkest of harmonieorkest wordt gespeeld, mits uitgevoerd op professioneel niveau natuurlijk.”

Imago
Maar de uitvoering van Carmina Burana staat volgens Crasborn niet op zich. Sint Michaël wil met het project vooral aandacht trekken voor het harmonieorkest en de blaasmuziek in meer algemene zin. Voor het imago van de blaasmuziek is het volgens Crasborn van belang dat op gezichtsbepalende concertpodia zoals TivoliVredenburg nieuwe werken voor harmonieorkest worden geprogrammeerd, die voor een breder publiek aantrekkelijk zijn en waar solisten uit de professionele wereld een rol in spelen. Zo maakt het publiek in Utrecht naast Carmina Burana via specifiek voor harmonieorkest geschreven werken kennis met de brede muzikale mogelijkheden van deze bezetting. Naast het filmische hoboconcert Legacy van Oscar Navarro (met Roger Cramers van het Residentieorkest als solist), brengt Sint Michaël de wereldpremière van het werk Chanson et Danse voor harmonieorkest van Bart Visman. Deze eigentijdse componist van klassieke muziek schreef het werk in opdracht van het Thorner orkest met steun van het Fonds voor de Podium Kunsten. Het is zijn eerste compositie voor blaasorkest. Crasborn: “Onze overtuiging is dat muzikale innovatie en kwaliteit van passieve en actieve participatie in de blaasmuziek gebaat is bij het opengooien van luiken op zoek naar grensoverstijgende vormen van muzikale samenwerking, vakmanschap, en talent ontwikkeling. Op een enkele uitzondering na zijn toonaangevende hedendaagse Nederlandse componisten uit de symfonische wereld en de top van de Nederlandse harmonieorkesten nog vreemden voor elkaar. Beide partijen doen zich hiermee te kort. Het hedendaagse componeren mist hiermee een belangrijk kanaal van verspreiding en de blaasmuziektop een bron van inspiratie.”

Samenwerking
Om die bubbel lek te prikken, heeft Sint Michael het project Boundary crossing in composing gelanceerd, waarin vijf gerenommeerde Nederlandse componisten uit de symfonische wereld het harmonieorkest ontdekken. Het plan is dat ieder van hen een nieuw werk voor harmoniebezetting schrijft. Het eerste resultaat van dit initiatief was vorig jaar het werk Max Havelaar van de jonge componist Marijn Simons. Dit jaar resulteert dat dus in een compositie van Bart Visman en voor 2024 in een opdracht aan Martijn Padding. Crasborn: ”Als het aan ons ligt, beschikken we over enkele jaren over een eerste oogst aan oorspronkelijke composities voor harmonieorkest van componisten uit de symfonische wereld die nooit eerder voor deze orkestvorm schreven. Het harmonieorkest krijgt daarmee voor niet-blaasmuziekkenners een gezicht.”

Carmina Burana door Harmonieorkest Sint Michaël van Thorn, Brabant Koor en Jeugdkoor Limburgse koorschool | zondag 23 april, 15.00 uur | TivoliVredenburg Utrecht | Kaarten: klik HIER.

Op de foto: Harmonie Sint Michaël van Thorn en het Brabant Koor delen het podium van TivoliVredenburg voor de uitvoering Carl Orff’s magistrale Carmina Burana.

Tekst: Frank Vergoossen
Foto: Silvio Zangarini

Gepubliceerd: 12 APR 2023 - 18:01
Laatste update: 23 APR 2023 - 08:36