Poldermodel als vuurdoop voor nieuwbakken maestro’s

De concoursformule ‘jury aan huis’ bestaat inmiddels 10 jaar. Het concept is destijds ingevoerd om blaasorkesten te stimuleren hun muzikale peil regelmatig te laten toetsen. De Amsterdamse Tramharmonie en muziekvereniging De Bazuin uit Oud-Beijerland maken zaterdag 8 juni in de NedPho Koepel in Amsterdam gebruik van deze alternatieve concoursvorm. Beide orkesten komen uit in de eerste divisie.

TEKST: REDACTIE KLANKWIJZER
FOTO’S: ALEX PLOMP (DE BAZUIN) EN EVA PLEVIER (TRAMHARMONIE)

Nieuwe maestro’s is de titel van de gezamenlijke concoursavond. Die benaming komt niet zomaar uit de lucht vallen. Beide orkesten staan namelijk onder leiding van nieuwe dirigenten. De Tramharmonie wordt sinds februari geleid door Hardy (Cheuk Hung) Li en De Bazuin staat sinds begin dit jaar onder leiding van Arno Schipdam. Beide dirigenten vallen dus meteen met de neus in de boter. “Het is zowel spannend als uitdagend”, zegt Hardy Li. “Maar tegelijkertijd biedt het een mooie kans om het volledige muzikale potentieel van het orkest te leren kennen. Hopelijk resulteert dit in een mooie band met de muzikanten.” Zijn collega Arno Schipdam denkt er net zo over. “Ik ervaar het als een grote, maar vooral leuke uitdaging. Hoewel het wel wat vlug na mijn aantreden komt, zijn we goed op weg om er op 8 juni een mooie uitvoering van te maken.”

POLDERMODEL
Over deelname aan concoursen zijn de meningen binnen vrijwel iedere vereniging verdeeld. Je hebt muzikanten die het geweldig vinden, terwijl anderen het spelen om punten maar niets vinden. Het concept ‘jury aan huis’ is een poldermodel dat deels tegemoetkomt aan de wensen van de ene groep en de bezwaren van de andere groep voor een belangrijk deel wegneemt. “Bij een traditioneel concours heb je een heleboel dingen niet zelf in de hand”, legt voorzitter Lauran Jurrius van de Tramharmonie uit. “De akoestiek van de concertzaal kan onbekend zijn en je tegenwerken. Afhankelijk van de dagindeling kan het zijn dat je voor een enthousiaste zaal speelt maar voor hetzelfde geld ook voor een bijna lege zaal. Met een concours aan huis heb je daar veel meer controle over. Je kunt zorgen voor een mooie accommodatie die je goed kent en ook nog eens makkelijker te vullen is met enthousiast thuispubliek. Dat zorgt ervoor dat je zowel voor- als tegenstanders tegemoet kan komen.”

CONTACT
Door de vriendschappelijke band tussen enkele (oud-)leden van de twee verenigingen kwamen de orkesten met elkaar in contact. Dat leidde uiteindelijk tot de gezamenlijke organisatie van het concours. “We vinden het een interessant concept en zijn altijd enthousiast om nieuwe concoursvormen te proberen”, legt bestuurslid Laura Appelo de keuze van De Bazuin uit. “De reacties op deelname aan een concours zijn binnen de vereniging altijd uiteenlopend, maar het concept van een concours aan huis maakt iedereen enthousiast. Voor ons is het bovendien een unieke gelegenheid om in zo’n mooie zaal als de NedPho-Koepel te kunnen spelen.”

VERFIJNEN
Beide orkesten hebben zich grondig op het concours voorbereid. Naast reguliere repetities, zijn er sectierepetities gehouden met zowel de eigen dirigenten als repetitoren. Ook in het weekend werden repetitiedagen ingelast. “We werken ijverig om onze uitvoering te verfijnen en ervoor te zorgen dat we een gepolijste en boeiende muzikale ervaring leveren”, zegt Hardy. “We proberen de nuances van elk stuk te begrijpen en uit te drukken wat er achter de zwarte bolletjes is geschreven.” Ook De Bazuin heeft zich intensief verdiept in de stukken. Arno Schipdam: “Nu dit eenmaal goed zit, is het vooral zaak om de muzikanten te motiveren zich goed voor te bereiden op het concours.”

ENGELS PROGRAMMA
De Amsterdamse Tramharmonie speelt een geheel Engels programma. Het orkest opent met het inspeelwerk Gumsuckers March van Percy Grainger. Daarna klinkt het impressionistische Paris Sketches van Martin Ellerby. Het concert wordt afgesloten met de energieke Sinfonietta No. 2 van Philip Sparke. Hardy: “Voor mij persoonlijk hebben de twee concoursstukken een sentimentele waarde. Ik heb ze allebei ooit als jonge trompettist uitgevoerd. Het is een voorrecht om ze nu als dirigent van dit orkest op het podium tot leven te mogen brengen.” De Bazuin brengt als concourswerken Armenian Dances part I van Alfred Reed en Sidus van Thomas Doss. “Het zijn twee hele verschillende stukken, wat het leuk maakt om er een periode intensief aan te repeteren”, weet Laura Appelo.

VERTROUWD
Beide orkesten zetten vooral in op het educatieve aspect van een concoursdeelname. Voor de nieuwe dirigenten en hun muzikanten is het bovendien een gelegenheid bij uitstek om vertrouwd te raken met elkaar. “Naast het behouden van de ’status’ eerste divisie, is het een mooi moment om eens wat langer aan een programma te werken en wat dieper op de muziek in te gaan”, zegt voorzitter Lauran Jurrius van De Tramharmonie. “Daarnaast biedt de wat langere voorbereidingsperiode orkest en dirigent mooi de tijd om elkaar beter te leren kennen.” Laura Appelo: “Het is mooi om ons als orkest en dirigent vast te bijten in twee uitdagende stukken. Daardoor kunnen we enorme stappen vooruit maken. De intensieve voorbereiding zorgt er ook voor dat orkest en dirigent elkaar goed leren kennen.”

Praktisch
Jury aan huis met de Amsterdamse Tramharmonie en muziekvereniging De Bazuin Oud-Beijerland | zaterdag 8 juni, 20.00 uur | NedPho Koepel Amsterdam | Kaarten: https://tramharmonie.nl/concertagenda/nieuwe-maestros/ 

Op de foto: De Amsterdamse Tramharmonie.

Wil je jouw concert of activiteit ook zo uitvoering belicht zien op het multimediale platform KNMO Klankwijzer? Informeer naar de mogelijkheden via redactie@klankwijzer.nl.

Gepubliceerd: 28 mei 2024 - 14:54
Laatste update: 16 jul 2024 - 14:55